Valrörelsens första dag

Idag kändes som den första riktiga dagen av valrörelse. Visst har jag och Vänsterpartiet varit aktiva tidigare under sommaren, bland annat har vi lagt nya förslag om tandvård, mobiltäckning och järnvägen i norra Sverige. Vi har firat pride och jag och många andra har också varit aktiva i protester mot Israels krig mot Gaza. Men idag var första dagen med valmöten och känsla av valkampanj.

Skeå1

Första stopp idag blev Skellefteå där den lokala partiföreningen hade ordnat torgmöte. Det hade de gjort bra, kanske var det 150 Skelleftebor som hade mött upp, någon trodde att det var 200. Jag talade om vinster i välfärden, arbetsrätt, feminism och våra förslag om järnvägen i norr. Skellefteå skulle verkligen ha nytta av en Norrbotniabana.

Skeå2

Från Skellefteå reste jag vidare till Piteå och den årliga Noliamässan. Där blev det debatt om just Norrbotniabanan på stora scenen. Alla partier var med, på bilden syns jag tillsammans med Peter Eriksson (MP) och Helena Lindahl (C). Det borgerliga partiernas företrädarna har ett dilemma i norr. De vill gärna säga att de är för att bygga Norrbotniabanan trots att deras partier på riksnivå i regering och riksdag har valt bort den genom att inte lägga in den i trafikplanen och inte finansiera bygget. Därmed är frågan direkt beroende av valutgången, vid en rödgrön valseger byggs banan, vid en ny högerseger får vi ytterligare fyra förlorade år för järnvägen i norr. En missad möjlighet för moderna transporter, jobben och klimatet.

Nolia

Efter debatten talade jag i Vänsterpartiets monter. Där rådde god stämning och många nyfikna kom och lyssnade. Intrycket från både Skellefteå och Piteå är att valarbetet redan börjar komma igång.

Sedan blev det en tur runt Noliamässan, jag köpte lite bröd och finsk kaffeost innan jag for söderut.

5 reaktion på “Valrörelsens första dag

  1. Bra Jonas och vänstern. Vår familj åkte tåg tor. Norrbotten iår. Vi åkte i olika omgångar. Min dotter och hennes tre små barn satt i Älvsbyn flera timmar ikväll innan tåget 4-5 tim försenat började rulla mot Sth. Förseningar, hysteriskt varma tåg, bristande/utebliven info, tomma rest vagnar vid förseningarna, signalfel. Nattåget visade sig vara svårt att åka för barnfamiljer. Allt tog ju slut i o med förseningarna. Skulle kunna hålla på en lång stund till men väljer att konstatera att tåget till och från Luleå inte funkat i sommar. Själv har jag åkt bil eftersom ska fraktas mycket prylar till stugan. Har skjutsat till och från jvstationen. Tåget har alltid varit försenat minst en timme. Vill inte samhället ha tåg? Vill samhället ha flyg istället? Beror det i så fall på att riksdagsmännen flyger kors och tvärs?
    Klart att avregleringen är ett stort problem.
    The Bottomline is upprusta tågen till norrland.

  2. Jag hoppas du nu tar upp TAPavtalet till granskning,
    ett avtal som vi har i svenska fartyg i internationell trafik.
    Det är skamligt att se dessa icke-europeiska sjömän jobba för halva lönen jämfört med sina svenska kollegor.
    Det värsta är att avtalet är godkänt av samtliga fackförbund, inklusive SEKO-Sjöfolksförbundet….
    Ta tag i detta nu Jonas, som du tidigare lovat..

  3. Det skulle säkert uppskattas om du kunde besöka o stötta personal o de boende i Sala o Norberg. Det är trots allt den största skogsbranden i Svensk modern tid…Vet att Stig Henriksson gör ett fantastiskt jobb. Men skulle vilja se stöd från vårt parti…

    • Hej Anita, vi har självklart varit i kontakt med våra partivänner i både Norberg och Fagersta. De gör allt för att hjälpa folk i en mycket svår situation i sina kommuner. Vår och deras bedömning är att vi inte tillför något genom att åka dit just nu.

  4. Tycker ni ska kritisera regeringen för att de sålde helikoptrarna. Verkligen hänsynslöst att offra nödvändig krisberedskap till förmån för Bildt-anförd NATO-anslutning och EU-militarisering till bokstavligt talat varje pris.

Kommentera