Uselt SJ

Jag åker massor med tåg. När jag kan väljer jag tåget före flyget, främst av miljöskäl, men också för att jag gillar tåget i sig. Personalen på nattågen till/från Norrland brukar känna igen mig och prata en stund.

Men SJ och järnvägen är i kris i Sverige. Ofta är tågen försenade. Ofta är banorna eller ledningarna trasiga. Nattågen till norr är slitna. Om jag är ensam gör det inte så mycket, men att stå med små barn och vänta på sena tåg sent på kvällarna är inget nöje.

Resandet har ökat, men järnvägen hänger inte med. Allt för lite pengar läggs på underhåll och nya banor. Det är trångt på spåren. Men istället för att satsa privatiserar regeringen. Underhållet är uppdelat i småbitar. Byråkrati och brist på helhetsansvar är resultatet. Stationer, spår och tåg tillhör olika företag. De privata operatörerna ska få plocka russinen ur kakan och ta trafik på de mest lönsamma sträckorna. SJ har, tyvärr med rätta, dåligt rykte. Företagets mål är att göra vinst, inte att köra tåg, trafikera hela landet och öka resandet – som det borde vara. Ofta är det billigare att flyga än att ta tåget. Framgångsrika järnvägsländer som Schweiz gör precis tvärtom. Allt detta kan och ska vi ändra på om vi vinner valet i höst.

Klimatkrisen är uppenbar och akut. Att öka resandet och godset på järnvägen är helt nödvändigt för att minska utsäppen. Det kräver långsiktighet och politiskt ansvar. SJ måste vara en del av en sådan strategi. Företaget ska trafikera hela landet och ha förtur till de bra tiderna på spåret. Finland har gett sin statliga järnväg ensamrätt på fjärrtågen.

Det tar emot att kritisera SJ, för jag vill ju så gärna att företaget ska fungera bra och att folk ska välja tåget. Jag vet hur personalen kämpar. Men det måste ändå sägas. Det senaste beslutet är katastrofalt uselt, att sluta sälja utrikes biljetter. SJ vill inte längre sälja tågbiljetter till andra länder till oss. Det borde vara precis tvärtom. Vi borde uppmuntras att ta tåget om vi ska till Hamburg, Oslo eller Berlin. Förbindelserna behöver bli bättre och snabbare, samarbetet mellan länderna borde öka. Men SJ väljer istället att ge upp och att inte ta ansvar. SJ gör det svårt för den som vill ta miljöansvar. Det är uselt och oansvarigt. Efter valet är det dags att ändra målen i SJs bolagsordning, självklart ska företaget sälja utandsbiljetter. Så svårt är det inte, den tyska järnvägen DB gör det utmärkt. Lär av dem!

Skärp er SJ!

 

 

13 reaktion på “Uselt SJ

  1. Har väntat länge på ditt stöd för de svenska judar som drabbats av antisemitiska attacker den senaste tiden. Hoppas att du ställer upp och talar för deras sak. Det är märkbart tyst i Sverige – det enda parti som hittills kritiserat är S – efter alla antisemitiska kommentarer på deras hemsida.

    I Europa ställer europeiska ledare upp direkt och säger att antisemitism inte är acceptabelt. I Sverige tiger politikerna.

    Hoppas på bättring när det gäller dig. Förväntar mig alltid mer av dig.

    Jämför jag svensk antisemitism med eventuella tillkortakommanden på SJ känns det senare som trivialt, i jämförelse.

    Vänliga hälsningar

  2. Bra att du tar upp järnvägen och privatiseringarna. Men trist att du känner dig instängd.
    På något sätt blir det som att du gillar tanken på att Europa ska knyta ihop sina järnvägsnät och att det ska
    gå allt snabbare. Med höghastighetståg? Trodde du skulle kämpa för att ta tillbaka värden.
    Billiga biljetter och resande kors och tvärs hur rimmar det med miljötänk?
    Blir allt lite fundersam. Men det kanske klarnar inför valet.

    Med vänlig hälsning
    Lisbeth

  3. Du nämner branden. Allmän värnplikt kommer ni att föra frågan i valet?
    Det står tämligen klart att vi inte bör förlita oss på andra i första hand.
    Ett utbildat folkförsvar och inte en yrkesarme. Nu kan ni göra något för klimatet och miljön.
    Reslust och att Sverige känns för trångt förväntar sig nog inte potentiella väljare.

    Lisbeth

  4. Vad har Schweiz, Frankrike, Tyskland och andra framgångsrika järnvägsländer som inte Sverige har? Svaret är kortare avstånd och fler människor som via skattsedeln kan finansiera det dyra underhållet som järnvägen kräver. Visst har regeringen gjort bort sig en hel del med att lägga ut underhållet på entreprenad som du säger, men på det stora hela så kommer Sverige få det oerhört svårt att bli en riktig järnvägsnation som dem nere på kontinenten med tanke på våra avstånd. Att bygga järnväg innebär gigantiska investeringar och underhållet kostar ofta mer än vad det smakar.

    Det är viktigt att vi håller ihop Sverige för att vi ska kunna utnyttja vår exportpotential till 100% och för det krävs det ett starkt, effektivt (och miljövänligt) inrikesflyg. Idag har SAS dålig kabinfaktor och gamla ineffektiva flygplan. Trafikverket gör upphandlingar med estniska bolag med dålig säkerhet på rutter med dåligt passagerarunderlag. Om krutet lades på att göra inrikesflyget båttre och mer effektivt hade vi kunnat ha världens miljövänligaste regionala flygbolag i Sverige. Tyvärr är opinonen från vänsterhåll är att flyget skall skjutas sönder och samman och då kommer flygbranschen inte få dem möjligheterna – trots att behovet är så stort.

    Du säger ofta att vi ska gå bräschen internationellt bl.a. med klimatvänliga energilösningar. Det är jag helt med dig på! Men varför då inte visa omvärlden att det går att skapa ett hållbart inrikesflyg?

    Som läget är så har vi just nu har vi en nationellt järnvägsnät som Sverige vill få bättre, men tyvärr inte kommer att få, och ett inrikesflyg som ingen vill få bättre men som går att få.

  5. Jag tycker att det är fel att också resecentra lagts ned. Förutom att det är trevligare med personlig kontakt så kan man få svar på frågor och hjälp vid tågförseningar som tyvärr förekommer ofta. Jag tycker att varje station skall ha ett resecentrum med personlig försäljning och jag hoppas att den nya regeringen ser det på samma sätt

  6. Å ena sidan har du förstås rätt i att de som ofta, kanske varje dag, åker tåg måste ges maximala chanser att komma fram till sina olika resmål. Precis som Christian kommenterar så är det nog väldigt dyrt att i ett land som Sverige hålla igång underhållet. Till skillnad från i lilla Schweiz som man konstigt nog ofta jämför med. Och relativt dyrare per skattebetalare måste det väl också bli. Likväl måste man satsa på underhållet.

    Å den andra sidan tycker jag folk blir alltmer krävande på ett omoget sätt. Man ”kräver” att stormar inte ska finnas, inga bränder hindra dem, inga tåg bli strömlösa och bussar ska komma efter någon slags fiktiv tidtabell trots att man ser att all annan trafik står stilla. Vädervarningar från SHMI tycks inte beröra, gäller inte dem. Funkar det inte som man tänkt sig så ”är det någons fel”. Aldrig att den resande funderar över det egna ansvaret för resan (egentligen hela sitt liv). Åt denna inställning borde också något göras inte bara hårdvaran ifråga.

  7. Pingback: Självklart ska SJ sälja utlandsbiljetter | Jens Holm

  8. Hej Jonas! Ja jag håller med SJ är värdelösa ifall man vill köpa utrikesbiljetter och det är tråkigt. Däremot är Tysklands motsvarighet Deutsche Bahn betydligt bättre. Man går in på http://www.diebahn.de sen trycker man på Europa-Spezial i menyn i mitten -> Beispielstrecke –> Verfügbarkeit Prüfen –> Och sen kommer man till en sida där man kan välja mellan ett stort antal stationer från Stockholm i norr till Malmö i söder. Sen kan man skriva in de flesta större stationerna i Tyskland, plus en del i närliggande stationer i grannländerna tex Basel och Salzburg. Ifall man trycker ”Land Ändern” så kommer det upp en ruta, här kan man välja om man vill påbörja resan i Tyskland ”Start innerhalb Deutschlands” eller utanför Tyskland (tex i Sverige) ”Start Ausserhalb Deutschlands”

    Med vänliga hälsningar / Oscar Overgaard

Kommentera