Järnväg och underhåll i statens regi

Idag skriver jag och Siv Holma i GP om järnvägen;

Som ett resultat av höjda banavgifter beräknas lastbilstrafiken runt om i landet öka med mellan femtio- och sjuttiofemtusen lastbilar per år, enligt fackförbundet Seko. Det är ett dramatiskt bakslag i ett flerårigt arbete med att flytta över godstransporterna från väg till järnväg. Vi är smärtsamt medvetna om att koldioxidutsläppen ökar och det sista vi behöver är fler tunga transporter på våra vägar; både ur miljö- och säkerhetssynpunkt.

Det norska företaget Cargonet är den största aktören i Sverige när det gäller så kallad kombitransport på järnväg: lastbilar anländer med gods i containrar som sedan lastas på tåget. Ett enda lok kan ta 30 bilar och släp. 10 december i år slutade Cargonet med sina tågburna transporter: företaget lägger ner sin verksamhet i Sverige. Anledningen till det är bristande lönsamhet; den svenska järnvägen håller inte längre måttet och som en konsekvens av det blir det allt svårare att hålla tidtabellen och leverera godset punktligt till kunderna.

Informationschefen på Cargonet, Bjarne Ivar Wist, har varit mycket tydlig i sina uttalanden kring nedläggningen: det fungerar inte att stycka upp järnvägen mellan så många olika operatörer som Sverige har gjort; helhetsgreppet saknas. Därtill läggs en fördubblad banavgift, som regeringen just beslutat om, och nedläggningen av Cargonets verksamhet i Sverige är ett faktum. Detta är inget man kan rycka på axlarna åt, i själva verket är det en katastrof. Vi har en järnväg som är i så dåligt skick att företag väljer att lägga ner sin verksamhet i vårt land. På alla punkter är det här en utveckling som vi inte vill kan acceptera och som vi måste göra någonting åt.

I veckan som gick tog Vänsterpartiet initiativ till en riksdagsdebatt med ansvarig minister, Catharina Elmsäter Svärd, för att få klarhet i om regeringen tänker agera. Vårt intryck är dock att infrastrukturministern rycker på axlarna och viftar bort sitt politiska ansvar med orden att hon följer situationen noggrant och att hon inte kommer att vidta några särskilda åtgärder. Det duger inte.

Övergripande handlar det om att överföra järnväg och underhåll av denna, i statens regi. Den uppstyckning mellan privata entreprenörer som nu råder, gör att helhetsgreppet om järnvägen omöjliggörs. Vinstintresset överskuggar samhällsintresset, vilket gör att det råder operativt kaos på våra spår.

Den viktigaste, omedelbara åtgärden som regeringen kan besluta om i morgon dag om de skulle vilja, är en sänkning av banavgifterna. Cargonet berättade vid ett möte i Riksdagen att de inte behövde betala banavgifter i Norge. Norska staten ville stimulera att mer av gods från väg fördes över till järnväg. Vi gillar den tanken och vi tycker att det vore rimligt att införa ett moratorium för banavgifterna alternativt ställa in banavgiftshöjningarna – direkt – för att godstransporterna längs vår järnväg ska kunna fortsätta.

I vårt budgetalternativ, som kommer höst som vår, avsätter vi de pengar som behövs för att kunna bygga och underhålla våra järnvägsspår. Det är fullt möjligt, det vill säga om man slutar att stirra sig blind på skattesänkningar. Vi skulle säga att det inte bara är möjligt – utan nödvändigt.

8 reaktion på “Järnväg och underhåll i statens regi

  1. Pingback: Tankar om en trevlig 87-årig man och om solidaritet och gemenskap i juletid… | LO Bloggen

  2. Minns att jag såg ett inslag på TV om kombitransporter på järnväg och
    hur självklart och smart det verkade vara. Självklara och smarta lösningar passar dock ofta inte ihop med vinstintresse, har det visat sig inom många områden.

    Vi behöver omställning av hela samhället när det gäller odling, järnväg m.m. Förändrat klimat, gifter m.m prövar oss. Jorden överlever nog med näppe. Den är väl som vi? den föds, slits, omformas och dör till slut oavsett vad vi gör. Men vi är förvaltarna av denna jord och skyndar på det hela, så Catharina Elmsäter Svärd som enligt dig Jonas ”inte kommer att vidta några särskilda åtgärder” visar sig vara en dålig förvaltare. Det är ju så det ser ut, toppolitiker över hela världen skräms gärna med klimathotet MEN de vidtar inte några särskilda åtgärder. Det är nämligen lönsamt att vara en klimat/miljöbov. Kanske tror de inte ens själva på att människan ensam ligger bakom allt högre temperaturer. Då struntar man i bevisligen allt högre koldioxidutsläpp? Men hur det än står till med den saken så behöver vi en omställning bl.a. på grund av klimatet. Vem ska fixa/ställa om miljön åt kommande generationer om inte vi? Kan vi ha politiker som säger att de inte kommer att vidta några särskilda åtgärder? Vad kommer våra barn och barnbarn säga om det?

    Bra skrivet Jonas! Men är smart miljöarbete (omställning) möjligt när hela Sverige säljs ut? Räcker det om vi slutar upp med att stirra oss blinda på skattesänkningar? EU är vår politik. Nödvändigt är det! Men blir en omställning möjlig med EU:s politik vilken är vår politik? Våra pengar som skulle behöva läggas på omställning av bl.a. Sverige läggs nu istället på att rädda bankerna.

    Blev själv tipsad om denna sida nyligen
    http://www.transitionsweden.se

  3. Pingback: God Jul och Gott Nytt År med Välgörenhet istället för Välfärd « Ett hjärta RÖTT

  4. Instämmer helt med er Jonas och Lisbeth! Det är katastrof med misskötseln av våra järnvägar! Upprustning och utökning för allas bästa och staten (vi) som operatör. Vissa saker ska
    man inte sälja ut, de är våra och ska gynna oss ( skola, vård.infrastruktur m.m.) för att forma ett tryggt samhälle .
    Följer med spänning vad V nu kan lägga kraft på!

  5. Jag tycker detta är bra agerat av er vänsterpartister. Också här tror jag flertalet svenskar håller med.

    Morsan fick en bra tid på Rosengården vid Telefonplan under de dryga två år hon bodde där. Attendo drev verksamheten. Men toan var sprucken, diskbänksblandaren läckte rejält och persiennerna hade gått sönder och kunde inte manövreras helt. Städningen, som något annat gäng skötte, var inte riktigt ok heller. Nu gjorde det inte morsan så mycket för hon låg mest i sängen eller satt ibland uppe några timmar i rullstol i andra rum. Och personalen var gullig. Att de solklara felen aldrig fixades tror jag beror på att det skulle ha gått ut över Attendos vinst. Förlorare blev skattebetalarna och i viss mån morsan och jag som ofta besökte henne. Hon och i hennes fall framför allt kommunen fick, bara för rummet, betala 5000 kr per månad.

    Samma dyra dysfunktionalitet med den svenska järnvägen tror jag. Beroende på hur redovisningen sker så kan det ändå uppstå vinst, men den beror ju på att delar av helheten exkluderas.

  6. Idag säger Anders Borg att Sverige ställer upp med 100 miljarder till – till euron via IMF – förutom de 45,2 miljarder man redan beslutat skeppa dit. Har riksdagen verkligen gått med på det? När fattades det beslutet och varför har vi väljare inte fått veta något. Vi kommer inte att få tillbaka de pengarna för de går direkt till ESM och den nya tyskledda EU-diktaturen. Kan inte du informera – när tog Riksdagen det beslutet? Det presenteras som fullbordat faktum i Aktuellt – inga följdfrågor, ingen debatt, ingen kritisk granskning. Financial Times skrev igår att det är ett högriskprojekt då det med IMF-inblandningen kommer att innebära att Italien och Spanien inte kommer att kunna låna på öppna marknaden överhuvudtaget iom att IMF-lån är prioriterade – de kommer således att bli helt beroende av IMF om de inte ska gå i KK och för deras räddning räcker absolut inte de 200 miljarderna euro som ingår i ”imf-satsningen”. Alla vanliga långivare kommer sluta att låna ut till Spanien och Italien när IMF-programmet för euroräddning sjösätts, då de inte kommer att få tillbaka några pengar iom att IMF-lånen är prioriterade. Det är därför stor risk för betalningsinställelser i Italien och Spanien under vår-sommar 2012. Därmed också stor risk att Sverige inte får tillbaka ett öre av de IMF-lånen.

  7. Skriver från ett slaskigt, gråmulet Umeå. Vi gläds över dina framgångar i politiken och önskar dig all lycka på kongressen,där vi tror att du ensam eller i delat ledarskap blir det bästa alternativet för v i nuläget. Människor från andra partier häruppe talar också positivt om dig!Påläst,kunnig,ödmjuk är omdömen som vi ofta hör,och som vi naturligtvis instämmer i.

    Som sagt; LYCKA TILL och en vilsam och skön jultid önskar vi dig och din familj innan”allvaret” börjar! Vi håller tummarna från Umeå! Hoppas det känns?

    MVH

    Gudrun och Signar Olofsson

  8. Håller helt med. Som Wiehe sjunger ”fram och tillbaks är precis lika långt”. Det som en gång är satt i privatregi behöver inte alltid förbli det. Det är helt klart dags att staten tar tillbaka ansvaret för både spår och trafiken på det så vi slipper rubrikkrig om tåg som inte går och vems fel det är att de inte gör det.

Kommentera