Vi har förslagen om hur lönedumpingen ska stoppas

En text från mig i dagens Sydsvenskan;

Svensk åkerinäring är utsatt för social dumpning. På våra vägar körs en betydande del av fordonen av chaufförer med lön och arbetsvillkor långt under det som svenska kollektivavtal föreskriver.

Åkerinäringen beräknar att 40 procent av lastbilarna på svenska vägar kommer från andra länder. Utländska chaufförer utnyttjas hänsynslöst med usel betalning och dåliga arbetsvillkor, och vissa svenska åkerier använder systematiskt chaufförer från andra EU-länder med F-skattsedel.

Vänsterpartiet har fått uppgifter om chaufförer från  Makedonien med en månadslön på 400 euro – i Sverige. Många av dem bor i sina lastbilshytter i veckor i sträck under väldigt torftiga förhållanden. Inte sällan överskrids regler om körtider och trafiksäkerhet.

Samtidigt slåss seriösa svenska åkerier – som vill ha kollektivavtal, ordning och reda och bra miljöregler – för sin överlevnad och den svenska staten går miste om mångmiljonbelopp i skatteintäkter när åkerierna flyr från sina skyldigheter.

Det handlar inte om fri marknad eller inte fri marknad. Det handlar om att motverka oseriös företagsamhet och lönedumpning. Först när man har lika villkor kan man tala om en fungerande marknad. Här är marknaden satt ur spel. Det är ett fruktansvärt missbruk av personer som är tvingade av dåliga sociala förhållanden i sina hemländer att komma hit och arbeta under ovärdiga förhållanden.

Detta är en bransch i djup kris. Så här ska vi inte ha det i Sverige.

Vänsterpartiet har ett batteri av förslag som vi vill delge den borgerliga regeringen med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) i spetsen:

Skärp reglerna för inrikestrafik och reglerna i yrkestrafiklagen om gott anseende, så att bara seriösa företagare får trafiktillstånd.

Gör någonting åt de falska egenföretagarna med F-skattsedlar, som egentligen inte är några egna företagare utan bara utnyttjas för att slippa betala skatt och inte behöva erbjuda riktiga villkor i Sverige.

Skärp kontrollen längs våra vägar. Det spelar liten roll att polisen gör många kontroller om man inte kontrollerar rätt saker och om åklagaren systematiskt lägger ned de anmälningar som kommer in utan att utreda dem i botten.

Verka för ett socialt protokoll i EU:s fördrag, som slår fast att svenska kollektivavtal gäller alla som arbetar i Sverige.

Inför en kilometerskatt som gör att man får konkurrensneutralitet och lika kostnader för utländska och inhemska åkerier.

Lägg ett direkt ansvar på den som använder underleverantörer att se till att dessa underleverantörer har sina papper i ordning och kollektivavtal.

Skärp straffsatserna för företag som inte följer reglerna. Lägg ansvaret i första hand på företagen och i andra hand på chaufförerna som utnyttjas.

Se till att utländska bemanningsföretag har en representant i Sverige som kan svara för företaget och skriva kollektivavtal.

Om regeringen vill finns det lösningar för att se till att vi får ordning och reda i den svenska åkerinäringen. Det kommer de seriösa åkerierna att vinna på, och det kommer de svenska transportarbetarna att vinna på.

Det kommer också att innebära att vi slipper skämmas för hur lastbilschaufförer från andra länder behandlas på den svenska arbetsmarknaden.

5 reaktion på “Vi har förslagen om hur lönedumpingen ska stoppas

  1. Kan du redogöra för hur det går med fallet där facken har anmält till Kommissionen att denna typ av lönedumpning är i strid med EU:s konkurrenslagstiftning?

  2. Bra där!
    Hoppas fler fäljer ditt exempel och tar tag i denna fråga. Skam hur dåligt våra Cabotage regler efterlevs idag. Tror dock att en kilometerskatt blir svår att införa i hela europa. Vilket för till följd att svenska åkerier får ännu en sten att bära. Tänk bara på hur mycket branschen bidrar med till samhället idag iform av dieselskatt, vägavgift, fordonsskatt, färdskrivarekontrollavgift,sociala avgifter och löneskatter… har säkert glömt något..

    I vilket fall cudos till Vänsterpartiet!

  3. För en tid sedan var frågsn om Cabotage trafik uppe i tingsrätten i Västmanland där ett danskt åkeri Frode Laursen(som jag upfattat det hela) låtit åkerier från öststaterna tror det var Polen verka som underetreprenörer och utfört Cabotge trafik i Sverige där där ICA var inblandade. Det kändes som om polisen ansträngt sig för att ta fram bevis för att olaglig Cabotage trafik pågått men bevisen var inte tillräckliga då tingsrätten friade åkeriet.
    Jag tycker att det är imponerande att du Jonas behärskar även denna för många okända fråga och har beskrivit det bra och har bra förslag för att komma åt det hela som handlar om att utnyttja människor, lönedumpning och osund konkurrens.

  4. Då kan jag svara alla vill ha sina saker,varor och tjänster så billigt som möjligt.vi lever i ett kapitalistiskt samhälle,där kapitalet styr.ta bara våra stora företag du får köra med vad som helst bara du kör billigt.utåt är allt bra med miljö.men dom utnyttjar billig arbetskraft från andra länder bara det blir billigt.jag jobbar själv med detta så jag ser det dagligen.Om man kan köpa en vara för 10kronor gjord av barnarbetare i Indien och samma vara kostar 20 kronor i Sverige så tar ju alla den billigaste men dom pratar ju som dom är bäst på miljö och att dom gynnar svensk åkerinäring varför ska jag bry mig när dom stora drakarna inte gör det.

  5. Äntligen en Svensk politiker som vet hur verkligheten ser ut och som bryr sig.
    Jag har kört lastbil i internationell trafik i Europa för Svenska åkerier sedan sent 1980-tal. Vi är inte många Svenska chaufförer kvar idag.
    Mig veterligen så finns det i Sverige idag endast 1 åkeri kvar som endast ägnar sig åt internationella transporter och endast har Svenska chaufförer och dessutom betalar lön enligt kollektivavtal.
    Vi är ett land med 9 miljoner invånare och har en stor handel med övriga Europa, men nu finns det bara 1 åkeri kvar, som har 13 st bilar och som inte ägnar sig åt nån form av slavhandel, lönedumpning, skattesmitning eller något annat oseriöst. Så illa är det!
    Jag skulle tro att jag kostar min åkare ca 2500 till 3000 kronor per dygn när jag är ute på vägarna i Europa och Sverige. En chaufför från östra Europa, om han så kör en Svenskregistrerad lastbil eller en lastbil registrerad i något annat land i Europa, om han så bara kör i Sverige eller över hela Europa, så kostar han inte mer än 400 till 600 kronor per dygn. Så kan det ju bara inte få fortsätta.
    Kliver man upp ett snäpp på löneslavslistan, så har vi där de Tyska chaufförerna som även de utnyttjas av den Svenska transport-industrin. De kostar ca 1200 till 1600 kronor per dygn och det anses inom branchen vara rumsrent och ok. Det är fan inte klokt hur illa ställt det är!

Kommentera