Det stora tågrånet

Jag var trött igår kväll efter dagar med arbete, möten och resor. Jag somnade tidigt i Norrbotten och vaknade i Gästrikland efter nästan elva timmars stärkande sömn på nattåget. På vägen till fikavagnen passerade jag tjänstekupén där personalen satt och frågade dem;

– Hur sena är vi?

– Omkring en halvtimme, vi är snart i Gävle, svarade en av dem.

– Då är det ju bättre än vanligt, sa jag nöjd.

De bara nickade och log lite uppgivet. En halvtimmes försening för nattågen från Norrland är verkligen mycket bättre än det brukar. Det vet de så väl och det vi alla som envisas med att åka med tågen norrifrån trots allt. När Hans Linde och Ulla Andersson skulle resa med det sena tåget från Umeå igår fick de vänta på stationen till 03.30. Det är ett under att så många ändå väljer att ta tåget. Hur många gånger har jag inte tyckt synd om barnfamiljer med trötta barn som väntar på kalla perronger sent på kvällen.

Järnvägen genom övre Norrland är gravt eftersatt. Spåret byggdes på 1800-talet och snirklar sig genom inlandet där få bor. Godstrafiken är intensiv och förseningar får snart följdverkningar genom systemet på grund av enkelspåret. Behovet av investeringar som Norrbotniabanan är akut. Det skulle industrin vinna på, det skulle ge oss en vettig persontrafik.

Jag har precis läst ut Mikael Nybergs utmärkta bok Det stora tågrånet (Karneval förlag) som handlar om hur den svenska järnvägen har misskötts. Med kristallklar tydlighet visar Nyberg att järnvägens brister inte bara är bristande medel till underhåll och nya spår. Järnvägen har styckats upp från ett statligt monopol till ett flertal olika företag med olika ansvarsområden. Dessutom ska nya privata aktörer släppas in på spår där det redan saknas plats. Bolagen som ska sköta järnvägen handlar upp underhåll och service genom anbud från företag som bjuder under varandra och gör minsta möjliga för de anslag de får. Ofta används icke utbildat folk till arbetena. Långsiktiga investeringar prioriteras inte. På vägen fösvinner samarbete, helhetssyn och yrkeskunnande. Just Nybergs många intervjuer med de som har arbetat många år i järnvägen är mest givande och samtidigt mest sorgliga att läsa. Yrkeskunnande och ansvar premieras inte längre, nu är det anbud och konkurrens och att göra minsta möjliga som gäller. Resultatet kan vi alla känna av som åker tåg.

En annan förtjänst med Nybergs bok är att den sätter in den misslyckade marknadsanpassningen av järnvägen i ett större sammanhang. Det offentliga säljs ut. Där vinsintresset tar över försvinner samhällsansvaret. Socialdemokraterna och facket var allt för länge naivt positiva inför denna utveckling. Nu står vi inför en stor arbetsuppgift att återreglera, skapa helhetsansvar och investera för att återskapa en väl fungerande järnväg i Sverige.

läs mer i SvD, kulturen, Aftonbladet och UNT

Vänsterpartiets riksdagsgrupp ordanr ett öppet seminarium om järnvägen med Mikael Nyberg i riksdagen onsdagen 7 december 10.30-12.00 i sal RÖ 2-10.

 

11 reaktion på “Det stora tågrånet

  1. Du har rätt tror jag. Svårt dock för vänstern och mp när S verkar/verkat för samma utveckling som högern förespråkar. Svårt och dyrt att ta tillbaka förlorad mark. Återigen är det ändå folket som valt politikens utveckling och SJ hade väl på sin monopoltid massor av högavlönat folk och konstiga hierarkier som får mig att tänka på t ex Gustav III:s tidevarv. Tråkigt att offentlig verksamhet funkar dåligt länge utan att något verkar gå att göra åt det. Det bäddar för privatiseringar. Ett ex är skolan där problem kan pågå i evighet med följden att normalt folk söker sig till ”ordning och reda” som de tror finns på privata sidan.

    Jag hörde på ABC-nyheterna att Arriva tar busstrafik någonstans i Sthlm och att priset är 20 % lägre än vad nuvarande ”operatör” tar men med ”bibehållen service”. SL:s ledning torde domineras av tjänstemän tillsatta av högern, invånarna (varav många är resenärer) vill ha det så. Det kommer inte att bli bättre vare sig för resenärer eller för skattebetalare när Arriva tar över. De har dåligt rykte bland oss förare. Man kommer nu att försämra arbetsvillkoren i steg 1, sen kommer andra ”effektiviseringar” kanske sägs avtal upp i förtid med åtföljande strul för alla parter. Då kommer SL att skylla på Arriva men felet ligger i huvudsak hos dem själva som gör dåliga val.

  2. Jag är också ”stammis” på Nattågen till Norrland. Men jag har lite längre minne än skribenten.

    Jag vill påminna om att när Tågkompaniet tog över trafiken från SJ så kunde man köra i flera år med 97-98% rättidighet. Detta visste man med säkerhet eftersom de offentliggjorde sin trafikstatistik dag för dag på Internet.

    Men när SJ tog tillbaka trafiken för ett par år sedan var den allra första åtgärden att ”cutta” hårt i tidtabellerna. Man har skurit ett par timmar på den totala körtiden och tagit väck alla möjligheter att ”komma i kapp”. Trots stora protester från bland annat personalen som givetvis visste hur det skulle gå. (Inom parentes sagt så har SJ genomfört en stor radda med andra försämringar också, men det var inte det som inlägget gällde).

    På toppen av detta kom den olycksaliga Bothniabanan som ännu inte fungerar trots flera års försening. Dessa två faktorer har ledit till dagens eländiga Norrlandståg. Detta kan man sannerligen inte skylla avreglering eller ett uppstyckat SJ för. För övrigt var det Socialdemokratin som var arkitekt bakom avregleringen av järnvägen, med stöd av de borgerliga. Med andra ord en ganska stor enighet.

    Sedan är det en annan sak att avregleringen genomförts klantigt och orsakat en hel del problem. Men att Nattågen till Norrland funkar dåligt har SJ fixat alldeles själv.

  3. Att järnbanan visade sitt värsta norrländska tryne för Hans Linde och Ulla Andersson var bara visa på hur det klimatsmarta resandet ter sig för våra duktiga politiker. Att ligga skavfötters på en träbank i Venice, små frysande och hungriga (Vännes) är nog bra för kommande infrastrukturstrider i riksdagen;)
    Tack till Er alla för en bra Kandidatutfrågning i Umeå.

  4. Håller med dig Jonas.
    Läste på text tv i dag att Balfour Beatty
    Rail fick 125 miljoner extra av Trafikverket
    för att sluta jobba för dem,som hölls hemligt.

  5. Pingback: Den Kannibalistiska Gangsterekonomin – Vem vinner på Skuldkrisen? | Nemokrati

  6. Vilken operatör kör nattåget från Umeå? Även om det inte är SJ så kanske det är av intresse för flera att protestera mot SJs sätt att ta över verksamhet utan att anställa personalen.

    http://sekotc.se/2011/11/23/maila_s/

    Man kan undra hur mycket erfarenhet ett brittiskt bolag har av snöröjning!

  7. Dette er et godt eksempel på at privatisering ikke lønner seg. Det blir dyrere. Fordi profitt må tas med i regnestykket. Og det blir dårligere. Som beskrevet over. Vänsterpartiet – og SV i Norge, kan vinne frem med argumentet ‘lavere skatter til alle’ ved å rulle privatiseringen tilbake. Da får vi bedre tjenester. Til kostpris.

  8. Pingback: Det ska inte vara roligt att vara kommunikationsminister idag (Bertil Almqvist 1929) |

  9. Pingback: Läs Mikael Nybergs Det stora tågrånet! « Jöran Fagerlund

  10. Pingback: Varför järnvägen inte fungerar | Svensson

Kommentera