Kan vi rösta ner regeringen om Arlandabanan?

Vänsterpartiet har drivit frågan länge, men vi har varit ganska ensamma. Det är helt orimligt att ett privat bolag, som dessutom smiter från skatt, gör stora vinster på Arlandabanan med överpriser på Arlanda Express och genom att att hindra att fler andra tåg går till flygplatsen. Nu verkar vi få stöd av en majoritet i riksdagen för att riva upp eller förhandla om avtalet om Arlandabanan. Då kan vi sänka priserna och leda fler tåg till Arlanda. Resenärer och anställda kan få snabbare, miljövänliga och billigare transporter. Det ska bli ett nöje att komma tillbaks till riksdagen och rösta ner regeringen i den här frågan. SvD har nyheten. Läs även DN

3 reaktion på “Kan vi rösta ner regeringen om Arlandabanan?

  1. Man hade ett inslag om detta på ABC-nyterna i tv för någon vecka sen. Kanske delvis din förtjänst. Man nämnde också att företaget i fråga, förutom trixandet med skatt, också fick direkta bidra från staten för att köra tågen. Till detta höga priser på biljetterna …

  2. Att göra A-banan till ett PPP-projekt var det mest korkade man gjort på länge. Detta omöjliggjorde vettig pendeltågstrafik till Arlanda på 45 år. Men ändå, det finns inget val. Kontrakt är kontrakt och det finns inget sätt att bryta det utan att det blir ruskigt dyrt.

    Förmodligen blir det billigare att bygga en till järnväg parallellt med den gamla, om det inte finns nån klausul i kontraktet som förhindrar även detta.

    Men om det inte finns det så borde man sätta igång direkt att bygga ut Roslagsbanan från Vallentuna, en sträcka på ca 17 km smalspårig järnväg. Komplettera detta med en smalspårig Roslagsbanetunnel från Östra Station till Centralen. Det kan verka vara konstigt men faktum är att i många städer på kontinenten så har man inte dragit sig för att dra in gamla system i tunnel till citykärnan. Resan skulle ta ca 35-40 minuter med ordinarie tåg och kanske 30-30 minuter med ”skipstop-tåg”, vilket skulle matcha restiden som det idag tar med pendeln till Märsta.

  3. Allt djävla tjat om nollvisioner och miljömål verkar vara ett spel för galleriet som i spegelsalen därutanför Paris. Värsaj heter det väl? Med dubbelspår på huvudlinjerna på järnvägen och anställda (arbetare)som skötte signalledningarna och utförde nåt vettigt skulle utsläppen i Svedala minska betydligt.Alla tunga transporter skulle gå på järnväg och det innebar att alla dessa dödliga omkörningsolyckor minskade. Med låga priser på biljetten skulle tågen fyllas och både folk o miljö skulle må bättre. Strateger och analytiker har vi för många av.Varför inte förtidspensionera 80% av dom? Snacka skit och mata duvor kan man göra vid Svandammen. Är jag intelligent? Nej! Jag är en företrädare för det förbannat uppenbara.

Kommentera