Arlandabanan – fiasko för både miljön och skattebetalarna

Jag har tidigare skrivit om den privata driften av Arlandabanan. Den privata ägaren av trafiken har förstås maximal vinst för ett sitt eget företag som mål, för övrigt är ägaren av en australiensisk investmentbank. Det leder till att biljettpriserna på Arlanda Express är mycket höga och att resenärerna väljer buss och bil istället. Avgifterna för andra tåg att stanna på Arlanda har dessutom varit så höga att järnvägsstationen på Arlanda har varit underutnyttjad. Det har säkert ägarna till Arlanda Express vunnit på, de har sluppit konkurrens. Men för resenärerna och för miljön har dett varit en stor nackdel och den fina investering som järnvägen till Arlanda är har inte använts som den borde. Dessutom är Arlanda flygplats på väg att spräcka sitt utsläppstak av CO2 just på grund av trafiken till och från flygplatsen. Detta kunde motverkas genom lägre priser på Arlanda Express och att fler tåg stannar på flygplatsen. Men detta har banans privata operatörer inget intresse av. De gör mer vinst som situationen är idag. Denna fråga har jag diskutera med ansvarig minister i riksdagen, läs debatten här. Det logiska vore förstås, som Vänsterpartiet har föreslagit, att staten tar över driften av Arlandabanan vilket den har rätt att göra via en option. Då skulle priserna kunna sänkas och trafiken öka. Men detta vill inte vår borgerliga regering.

Nu visar SvD i intressanta artiklar att det är värre än så. Staten subventionerar det privata bolaget som äger driften med hundratals miljoner samtidigt som företaget som går med  stor vinst ägnar sig åt avancerad skatteplanering och inte betalar skatt i Sverige. Det är ytterligare ett exempel på ett riskkapitalbolag som mjölkar skattebetalarna på säkra vinster precis som också sker inom sjukvård, skola och äldreomsorg. Allt sker med regeringens goda minne och det är miljön och vi skattebetalare som är förlorare på den privata driften av Arlandabanan. Läs i SvD och SvD.

Hur svarar då Arlanda Express på kritiken? jo de höjer priserna till 260 kronor enkel resa. Ännu mer läsning i DN och SvD.

4 reaktion på “Arlandabanan – fiasko för både miljön och skattebetalarna

  1. Bra att du jobbar på sånt här. Om folk kände till förhållandena så torde 75 % stödja din hållning, om inte annat så för milöns skull. Alla nyttjar säkert banan, till skillnad från dem de representerar. Man bordet tvinga alla folkvalda att under ett halvår eller så åka pendel till Märsta och sen buss 583 till Arlandas olika terminaler. Det går bra för dem också men det tar längre tid.

  2. Pingback: Folkomröstning, hur skulle du rösta? | Ett nytt penningsystem

  3. Tack för att du håller oss informerad. Jag hoppas på nyval, att regeringen faller i samband med budgeten i höst. Jag hoppas att de rödgröna stoppar det femte jobbskatteavdraget. Och om Sd stöder er, så häng inte läpp då.

  4. När jag senast flög Umeå-Sthlm fanns en riksdagman, Anders Wijkman (KD tror jag), med och när vi steg av så såg jag att han snabbt försvann han ned till Arlanda Express med sin lap-top medan jag gick till hållplatsen för buss 583. A W är väl känd som en politiker som inte ger sig in i kontroversiella frågor utan mer ägnar sig åt lite viktigare frågor såsom det globala miljöhotet. Kanske hade han varit i Umeå och föreläst om faran med att bränna kol och olja (eller köra kärnkraftverk). När jag hört honom på tv har nivån dock varit i paritet med grundskolans högstadiekurs i naturkunskap, typ Al Gore. Om det är sånt han reser runt och talar om så är det helt meningslöst. Alla känner argumenten och de som ev inte gör det har valt att inte göra det.

    Så här tänker jag nu: Har A W aldrig funderat på var flertalet medresenärer tog vägen efter ankomst till Arlanda? Borde inte en miljöengagerad riksdagsman med frikort på tåget tänka ungefär som du Jonas gör här? Jag tror inte han tänker så långt faktiskt, trots att han säkert är en bra människa och politiker i grunden. Han skulle göra mer nytta för Moder Jord om han från sitt riksdaghus jobbade för att alla resenärer mellan Sthlm och Arlanda kunde välja att åka snabbtåget som ju går på allas vår mark. Då gräver han där han står så att säga och avgränsar sitt engagemang. Dock riskerar man att få mothugg så det är inte så lättsamt. Men han skulle kunna göra något praktiskt gott kring det han tror på.

Kommentera