Stöd tåguppropet

 Det har startar ett tågupprop med en namninsamling av fackföreningar och miljörörelse, ett utmärkt initiativ, så här skriver de;
Rätt skött kan tåg vara ett snabbt, miljövänligt och bekvämt färdmedel. Men vårt tågsystem underhålls och utvecklas inte som det borde. Nu har vi fått nog av förseningar, dåligt vinterunderhåll, stängda stationer och en avreglering som gör att aktörerna skyller på varandra. Vi accepterar inte att regeringen snålar på investeringar och underhåll, höjer banavgifterna och att tåglinjer hotas av nedläggning. 
För att hela Sverige skall fungera och för miljöns skull kräver vi:-Öka stödet så att Trafikverket kan klara järnvägsunderhållet året runt.
Minst 8 miljarder kr per år behövs enligt verkets egna beräkningar.-Öka järnvägsinvesteringarna kraftigt. Det behövs både nya snabba banor och ökad kapacitet på spåren i hela Sverige. Inga linjer ska läggas ner.

-Stoppa avregleringen som splittrar ansvaret och försvårar resandet. Samla
ansvaret för underhåll, utbyggnad, stationer och verkstäder hos Trafikverket. Avskaffa vinstkravet och ge SJ ett tydligt samhällsuppdrag, nämligen ökat tågresande i hela Sverige.

Initiativtagare
Järnvägsfrämjandet , Miljöförbundet Jordens Vänner SEKO Södra, SEKO Mellannorrland

 

skriv under här

8 reaktion på “Stöd tåguppropet

  1. Pingback: Trafikprofitörerna - persontrafiken | Svensson

  2. Pingback: Tweets that mention Stöd tåguppropet at Jonas Sjöstedt -- Topsy.com

  3. Jag har alltid tyckt mycket om att åka med tåg. Det är bekvämt Det har statistiskt varit ett relativt riskfritt sätt att resa. Allt sedan Georg Borgstöms böcker har jag också förstått att miljöfrågorna är ödesfrågotr och tågresande är ett miljövänligt sätt att resa på. Därför har jag så oerhört svårt för att förstå att så stora delar av svenska folket stött och stöder en marknad som försör detta viktiga kommunikationsmedel. Skiljandet i SJ och Banverket och nu avregleringen och det bristfälliga underhållet är så hopplöst korkat rakt igenom. Stöd tåguppropet!!!

  4. Bra initiativ. Övertygad om att det inom tåg-, precis som inom bussbranschen, förekommer mörkande för skattebetalare och resenärer kring effekterna av den priskonkurrens som politiker från S och högerut varit överens om i många år. Först nu har man börjat konkurrera också med parametern kvalitet (inom SL-området) också men det borde de ha förstått att göra redan från början. Politikerna bevakar skattebetalarnas intressen bäst genom att göra en sådan helhetsbedömning.

    Liknar skoldebatten. Elever och föräldrar har ändå huvudansvaret för att elever lär sig något i skolan och resenärer har huvudansvaret för att planera sitt resande så att de kommer fram också under den kalla årstiden. Tveksamt om det är någon annans ansvar än resenärens om de reser sommarklädda t ex Sthlm-Gbg trots att det är midvinter och minus 18 grader på Kumlaslätten eller i Tivedens djupa skogar där det vet att tåget ska rulla.

  5. Och just nu läser jag i BT att danska staten tar över den ”privatiserade” driften av tågen i Västsverige.
    Kan någon förklara för mig varför alla andra stater, den tyska, den franska och nu den danska, är så mycket bättre på att sköta tågtrafik i Sverige än den svenska, ja enligt vår svenska regering alltså?

  6. klart man skriver på men…. gör det någon skillnad då?
    Regeringen tar ju emot mutor från oljebolagen för att se till att det åks mer bil i Sverige. Moderaterna har makten å de vill inte att folk åker kollektivt. Fånigt att det skylls p snöoch kyla för att tågen ej kommer i tid längre. Det har snöat i Sverige förr vill jag minnas.
    God jul alla vänsterkämpar i Världen! Det är vi som har patent på godhet 🙂

  7. Pingback: Lördagsläsning v 50 « Jöran Fagerlund

Kommentera