Avreglering skapar kaos

Nu verkar även gamla moderater inse att avreglering av järnvägen skapar problem. Ulf Adelsohn, numera chef för SJ, är en av dem som har drabbats av eftertankens kranka blekhet. Idag är ett oräkneligt antal bolag indragna i underhåll och drift av järnvägen. En rad entreprenörer ska göra vinst och samordnas. Underhåll och snöröjning blir därefter. Det är hög tid att röja upp i floran och ge Trafikverket ansvar och resurserna för att klara underhållet. Jernhusen som har hand om järnvägens fastigheter kan lämpligen slås ihop med Trafikverket. SJ borde få ensamrätt på och skyldighet att trafikera stambanorna. SJs avkastningskrav borde avskaffas. Istället borde bolagets vinst oavkortat gå till lägre biljettpriser och investeringar för högre kapacitet och modernare tåg. Till det måste staten satsa mer på nya banor och underhåll. Då skulle järnvägen få förutsättningar att växa framöver. Läs de intressanta texterna i SvD.

Svenskan är också en av de få tidningar som skriver mer initierat om eurokrisen, läs gärna dagens text som öppet skriver om olika scenarier för att euroområdet delas upp. En mindre valutaunion framstår allt mer som en nödvändighet om krisländerna i sydeuropa ska kunna återhämta sig ekonomiskt.

Idag har jag och Jens Holm ett inlägg i UNT om Västsahara.

10 reaktion på “Avreglering skapar kaos

  1. Från min lilla horisont som busschaffis vet jag (genom att lyssna på mer erfarna och insatta kollegor) att det finns nackdelar bl a för miljön när flera ”operatörer” (Nobina, Arriva, Veolia och Keolis som man heter idag) delar på busskörandet i Sthlm. Det blir mer s k tomkörande med bussar hit och dit, framför allt från förorter långt från stan, när man inte samordnar/samarbetar utifrån en helhet. Först nu, efter många år med ett delvis knäppt system, har man börjat ge trafik utifrån ett sånt här miljö- och totalekonomiskt synsätt.

    Det finns nog en del goda sidor med konkurrens etc men också dåliga sidor, och dessa senare borde ha beaktats redan från början då de var uppenbara för alla med normal begåvning. Här har berörda politiker och trafikuppköpare varit dåliga. De förra har nog agerat utifrån strikt ideologiska motiv eller så har de trott att de gör skattebetalarna en tjänst genom att bara se på en av prislapparna i det paket av tjänster man numera, efter politiska beslut om upphackning, köper när kollektiv trafik upphandlas.

  2. Pingback: Tweets that mention Avreglering skapar kaos at Jonas Sjöstedt -- Topsy.com

  3. ”Det blir mer s k tomkörande med bussar hit och dit”

    Det blir märkliga effekter av att leja ut till det privata.
    Jag har sett många ”tomkörningar” gällande snöplogning, dvs när det inte finns något längre att ploga, har de ändå varit ute och kört luft. När det var massor med snö att ploga, var alldeles för få ute och plogade.

  4. Att det tog så lång tid för Sj:s mångårige moderate styrelseordförande att inse detta, är väl det som är mest anmärkningsvärt, och förmodligen svårsmält för honom också att erkänna.
    Hur många år har han varit styrelseordf, är det någon som vet? Och är det inte dags att kräva hans avgång?

  5. Skitföretaget Arriva tog över busstrafiken på Ekerö/Bromma, förmodligen för att man la ett lågt bud som tilltalade chefer på SL och berörda politiker. Hörde av en kollega att man passade på att låta den personal som städar, tvättar och tankar bussarna få gå över på annat avtal så att lönen på ett bräde sänktes 3000 kr per månad, troligen då från 21 till 18 tusen. Så har chefer och politiker ett ansvar för hur kollektivtrafiken funkar (den kan väl inte ha blivit bättre?) även om de förstås inte behöver sätta sig in i den skitiga hanteringen, bildlikt talat.

    Troligen funkar det likadant på fjärrtågstrafikens område. Ibland tas nog bra beslut men jag tror det tas fler dåliga beslut än bra. Själv väljer jag alltmer individuella/privata färdsätt att ta mig fram i stadsmiljön: promenader och cykling.

  6. Hejsan Jonas!
    Jag heter Mathias och är medlem i Ung Vänster i Umeå och jag vill först och främst säga att jag ser upp till dig! Du är en idol inom politiken och jag har läst igenom många av dina inlägg här på din blogg och jag håller med dig i varje ord! Jag hoppas att du en dag blir partiledare för Vänsterpartiet, inte för att jag alls har något emot Ohly utan endast för att jag, men även hela min familj ser upp till dig! Min mor, som nu röstar på Socialdemokraterna är bara en i mängden som skulle våga ta ett steg ut vänster om du blev ledare!

    Sen vill jag också säga att ja absolut håller med dig i det du skriver! Saker som är en del av det moderna samhälle vi har idag som ska va till för alla, ska ägas av oss alla! Matematiken är enkel, om våra gemensamma pengar slipper gå till aktiebolag och giriga pampar så finns de mer över till underhållet av järnvägarna! Det är viktigt att utveckla järnvägen eftersom det är framtiden inom infrastrukturen i Sverige! Jag vill att Sverige ska ta täten i detta långsiktiga arbete för miljö men även för en bra järnväg för oss alla!

    Ha en trevlig dag och gott nytt år! 🙂
    /Mathias

  7. Pingback: Enpartistatens Nyårskommunikéer « Nemokrati

Kommentera