Regeringen sänker järnvägen

Jag klev av nattåget från övre Norrland i Stockholm runt halv åtta i morse. Det var mindre än en timme försenat. Det är nästan sådant man räknar med när man åker SJs norrlandståg. På perrongen där jag klev av stod frusna resenärer och väntade på ett X2000 som skulle till Göteborg. Det skulle ha avgått 6.10 men sågs inte till. Med ett par timmars förseningar redan på morgonen kan man nog lugnt räkna med ännu en dag med tågkaos. På Facebook läser jag uppgivna statusuppdateringar från vänner som sitter på försenade tåg och missar arbete, möten eller kvällen med familjen. Så fort det blir lite vinter utbryter tågkaoset.

Det svenska järnvägarna är i akut behov av investeringar. Det behövs underhåll av spår och material, bygge av nya spår och en långsiktig plan för att lyfta järnvägen. Resenärerna har blivit allt fler, men investeringarna släpar efter. Vår regering gör nu medvetet tvärtom. De minskar anslagen till underhåll och de bygger otillräckligt med spår. Dessutom höjs banavgifterna. SJ har unikt höga krav på ekonomisk avkastning och regeringen genomför en huvudlös avreglering av tågtrafiken. Det är ett säkert recept för fortsatt tågkaos. Istället för tåg kommer folk att välja bil och buss och godset att sändas per lastbil. Det är en omvänd miljöpolitik.

Trafikverket är extremt tydligt. Deras analys är närmast ett rop på hjälp. Med nuvarande låga nivå på investeringar och anslag kommer kommer punktligheten på järnvägen att sjunka från 95 till 87 procent. Akuta investeringar skjuts upp. Det gäller inte bara sådant som drift och underhåll, det gäller finare stationer, forskning, anpassning för funktionshindrade etc. De höjda banavgifterna i kombination med sänkt service på järnvägen kommer att flytta gods från järnväg till landsväg.

Vi har råd, det är det märkligaste av allt. Sverige har urstarka statsfinanser men hög arbetslöshet. Vi behöver investera nu för miljön och för att stärka vår konkurrenskraft långsiktigt. Alla argument talar för massiva satsningar på järnväg de kommande åren. Men regeringen vill helt enkelt inte. Folk lär få stå och frysa på perrongerna många vintrar framöver.

Läs mer DN, SvDExpressenSydsvenskan, EK och PT

9 reaktion på “Regeringen sänker järnvägen

  1. inte bara banverket som skrotat ut beredskapen för vinter även all utrustning för snöröjning över 50 cm är utskrotad.fungerande matrial som bara sekretes skrotats av statliga bolag så ingen skulle få nytta av dom.och nu finns ingen utrustning att till gå så halva Dalsland stängdes i 4 dagar,,jaja det hade varit värre om det varit någon stor stads region men dom har heller inge snöberdskap över 50 cm. OBS här kom 80-100 cm nysnö på 4 dyngn beredskapen mot naturens nycker borde vara en skälvklarhet även för räknenissar på statliga o komunala bolag det är ju därför vi har dom eller

  2. Jo, du har förstås rätt. Man har i decennier hört att underhåll, utbyggnad m m är eftersatt och man har alltid anat att högerregeringar är, åtminstone varit, skeptiska till kollektivt resande. Å andra sidan är det nog så att själva tekniken är och kommer att vara känslig för störningar som alltid uppstår t ex att det i Sverige blir kallt och snöigt att det krockas med andra fordonsslag, många hjul, växlar och massor av ton med tågset att underhålla. Det är ju så mycket material från A till B som måste funka till skillnad från ett flygplan på sträckan A till B.

    Folk kräver så mycket. Allt ska alltid funka på minuten och strömavbrott får inte ske då är det någons fel t ex en ministers. Storm, regn och snöfall är oacceptabelt. Det är aldrig resenärens eget fel och man ska alltid kunna resa i sista minuten. Påminner om folk i Ung och bortskämd. Som busschaffis vet jag hur otrevliga folk kan vara om inte bussen rör sig lika tidtabellsaktigt/almanacksmässigt som en himlakropp och jag tycker synd om personal på tågen som kommer i kontakt med såna resenärer som ju betalat dyrt till skillnad mot dem på SL:s bussar.

    Min äldste son åkte tåg från Sthlm till Gbg i söndags. Biljetten kostade dryga tusenlappen. Försenat över en timme. Han har ansökt om att få kompensation av SJ men själva händelsen måste han acceptera anser jag. Om inte får han resa på något annat sätt, cykla t ex.

  3. Vem satte egentligen Botniabanan som ”försökskanin” på EU:s nya signalsystem, Jonas?

    Det har jag försökt leta mig fram till i media, men inte lyckats med. Detta erbarmliga system har väl inte annat än INTE fungerat??

  4. Jag har alltid tyckt om att åka tåg. Ett mera miljövänligt och bekvämt transportsätt får man leta efter. Som Nyköpingsbo har jag på senare år fått svårare och svårare att åka tåg. Bantad turlista. Ständigt kraftiga förseningar. Knepig biljettförsäljning där den inte speciellt datakunnige får betala högst priser. Länstrafiken tar billigaste upphandlingsalternativ helt utan kommunikation med brukarna, dvs resenärerna. Fråga dina grannar på Sörmlandsbänken. Jag har svårt att tro att det finns en majoritet vanliga riksdagsmän och kvinnor för detta apspel. Att det def. inte finns en majoritet bland vanligt folk det är ställt utom allt tvivel. Vi är den heliga marknadens fångar, vi är ett folk och en mänsklighet i exil. Dessutom tillkommer i dessa dagar vägverkets enorma fiasko. Vi borde vägra betala vägskatt och skatt till SJ och Banverket så länge dessa instanser låter sig styras av en i dessa frågor helt idélös regering.

  5. Detta är dock logiskt – vägtransport och privatbilism är mycket bättre för de stora kapitalet än järnväg. Ju mer vi drar ner på järnväg och kollektiv transport, ju mer tvingar vi folk att tjäna bil och oljeindustri. Miljön? När, i hela världen, har en höger regim låtit miljöintressen vinna över kapitalintressen?

  6. Det är väl inte konstigt att Borg & Co inte anser det var försvarbart att satsa på järnvägen när han påstår, och tydligen tror, att 95% av alla frakter går på vägarna, som jag hörde honom säga på radion för en tid sedan.

  7. PS: till Gunnar ex:
    Nu är det ju så att vi som är lite äldre har upplevt tider när det aldrig blev sådana här katastrofer på järnvägarna för att det råkade bli kallt och komma snö. Problemet stavas helt enkelt: Personal! När man avskedat de flesta som förr sysslade med underhåll av SJ så är det inte konstigt att det fungerar dåligt. Det är ett ofantligt slöseri med både människors tid och med resurser att avskeda folk och låta infrastrukturen rasa samman.
    Att man slagit sönder ett välfungerande system i en massa småbitar där varje bit skjuter över ansvaret, och kostnaderna, på någon annan bit, har inte gjort saken bättre. Det ska helt enkelt inte behöva ta sju timmar att stänga av strömmen på en bandel där ledningarna rasar ner på spåren, som fallet var igår. Jag har aldrig hört talas om så långa reaktions- och aktionstider på järnvägarna tidigare.

  8. Håller med Kerstin härovan. Bra skrivet av Jonas Sjöstedt. Vill gärna tipsa om 2 artiklar i ämnet som är mycket informativa om varför det är som det är med tåg och järnvägar idag, skrivna av Peter Kadhammar i Aftonbladet 23/2-10 samt 25/2-10.

  9. Pingback: Lördagsläsning v 48 « Jöran Fagerlund

Kommentera