Ingen Norrbotniabana med borgerlig regering

Idag hade jag en interpellationsdebatt med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) om byggstart för Norrbotniabanan. Det är en mycket viktig fråga i län som Västerbotten och Norrbotten. Efter debatten står det klart att den borgerliga alliansen lurade väljarna om Norrbotniabanan i valrörelsen.
Bygget av Norrbotniabanan, en kustjärnväg mellan Umeå, Skellefteå, Piteå och Luleå, är en avgörande investering för att utveckla övre Norrland. Inte minst skulle moderna godstransporter med järnväg öka industrins konkurrenskraft och möjligheter att utvecklas. Norrbotniabanan skulle också ge övre Norrland moderna persontransporter och innebära stora miljövinster. Vid en rödgrön valseger hade bygget av banan påbörjats under denna mandatperiod.

I valrörelsen lovade en rad företrädare för den borgerliga alliansen att banan skulle byggas även med en borgerlig regering. Bland dem som gav löftena finns en rad ledande allianspolitiker från regionen liksom vice statsminister Jan Björklund (FP). Idag klargjorde Catharina Elmsäter-Svärd (M) att regeringen inte har några planer på att bygga banan före 2021.

De borgerliga partierna har vilselett väljarna. Beskedet från ministern innebär ett tydligt löftesbrott. Många väljare i norra Sverige känner sig nog lurade idag. Regeringen satsar nästan bara på infrastrukturen i storstadsområdena medan de vänder ryggen åt norra Sverige. Dessutom satsar regeringen på extremt dyra vägbyggen som förbifart Stockholm istället för på den miljövänliga järnvägen.

Trots beskedet från regeringen kommer Vänsterpartiet att arbeta vidare för att Norrbotniabanan ska byggas. Vi kommer att skriva en särskild motion om byggstart för Norrbotniabanan under denna mandatperiod. Då får även de borgerliga riksdagsledamöterna som har uttalat sig för banan en chans att rösta för att den ska påbörjas.

läs mer i VK, SR, Norran och NSD

3 reaktion på “Ingen Norrbotniabana med borgerlig regering

  1. Jonas:

    Varfør inte be vansterpartiet driva en kampanj før bygget eller dylikt? Det galler att skapa ett tryck underifrån før att saker ska handa.

  2. Jag tror faktiskt de lokala allianspolitikerna talade sanning när de sa att de ville bygga Norrbottniabanan. Däremot vilseledde de väljarna när de påstod att deras mer inflytelserika partikamrater i Stockholm pckså ville bygga det.

  3. OM världsekonomin och likaså Sveriges går mot en längre tids stagnation (med fortsatt hög arbetslöshet) och, än värre, en depression som flera befarar (Stiglitz, Krugman mfl med tanke på de reformer som Grekland mfl tvingas på och som tex Storbrittanien tar på sig frivilligt) så måste vi (det bör åtminståne vara vår ståndpunkt) gå tillbaka till mer Keynsiansk politik och då måste vi vara förberedda med konkreta förslag såsom att kanske tom tidigarelägga Nnorrbottniabanan för att få folk i arbete och ruljans i ekonomin. DESSUTOM är inflation (dvs ”trycka upp” mer pengar) inget problem så länge folk jobbar och är produktiva! Dan Josefson har i en utmärkt text i ämnet 2008 beskrivit vårt (i omvärlden) lyckade experiment och hur detta sedan raserats av socialdemokratin: http://josefsson.net/artikelarkiv/124-korstaget-mot-vaelfaerden-eller-den-svenska-elitens-valdsamma-revolt.html

Kommentera