Premiär på Botniabanan

Klockan är 5.40 och tåget glider sakta in på Ö-viks helt nybyggda järnvägsstation. Det är ett blekt morgonljus med dimmor över staden. Det är första gången jag åker den helt nybyggda Botniabanan som har haft lite inkörningsproblem med det nya signalsystemet. En högtidsstund som bara en riktig tågnörd (ja, jag är en av dem) kan begripa.

Det är ett lugn över att åka nattåget mot norr. Man är halvvägs hemma när man kliver på tåget. Gott om tid, renskav i restaurangvagnen och hemtama dialekter. Jag vaknade före fem på morgonen, fick en kopp kaffe och ett ”lycka till i valet” av tågpersonalen. Detta trots att restaurangen egentligen inte har öppnat än. Norrland är bäst – det är hit man kommer när man kommer hem som Ronny Eriksson sjunger.

Fyra år till med Alliansregeringen skulle innebära fyra år av missade möjligheter för järnvägen. Viktiga järnvägsprojekt som Norrbotniabanan kommer inte att bli av. Godskapaciteten kommer inte att byggas ut som med oss rödgröna. Ännu värre är att Alliansen kommer att chockhöja banavgifterna de kommande åren. Höjningen motsvarar hela järnvägens vinstmarginal. Så kommer gods att tvingas över från järnväg till väg, en helt omvänd miljöpolitik. Argumentet för höjda banavgifter är att de ska gå till underhåll. Men nu sänker alliansen summorna som ska gå till banunderhåll, vilket hyckleri. Banorna är slitna och behöver rustas upp. Risken är annars mer förseningar och störningar. Men istället ska driften ”konkurrensutsättas”, alltså privatiseras. Privata bolag ska kunna plocka russinen ur kakan. Det är bäddat för tågkaos med alliansen.

läs mer i DN, Sydsvenskan, Aftonbladet, Aftonbladet och NSD.

2 reaktion på “Premiär på Botniabanan

  1. Pingback: Som man frågar får man svar « Jöran Fagerlund

Kommentera