Umeå som järnvägsknut

Att åka tåg i övre Norrland har inte sällat varit en prövning. Norra stambanan slingrar sig fram inne i landet där de flesta inte bor. Stambanan är ett enkelspår med mötesplatser där mötande tåg får vänta in varandra. Godstågen rullar tätt, så det blir många möten. Vagnarna har ofta varit slitna, avgångarna få och förseningarna ibland brutalt långa. Jag tycker om tåget, men det är inte svårt att förstå att många väljer bilen eller flyget. Flyget som dessutom ofta är billigare för den som ska söderut. Persontrafiken på de flesta tvärbanor har avvecklats och på inlandsbanan går bara turisttrafik några veckor på sommaren. Det är en ganska sorglig utveckling.

Äntligen satsas det på järnväg också norra Sverige. Idag invigs Botniabanan mellan Kramfors och Umeå. En modern järnväg längs kusten där folk bor. Nu får även vi snabba persontransporter även om banans största förtjänst är den ökade kapaciteten för gods. Det första året blir det regional trafik till Ö-vik, först om ett år öppnas hela banan söderut.

Botniabanan ger övre Norrland stora möjligheter. Moderna snabba och miljövänliga transporter höjer regionens konkurrenskraft och gör det möjligt att föra gods från väg till järnväg. Men det kräver vidare investeringar. En rödgrön regering kommer att bygga Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå. Först med den kan Botniabanan användas med sin fulla potential.

För Umeåregionen finns även andra möjligheter. Den växande staden behöver pendeltåg mellan Holmsund, Umeå och Vännäs. Underlaget finns. Persontrafiken Umeå-Vindeln-Lycksele ska återupptas 2011. Varför inte köra tågen ända till Storuman? Umeå, staden där bara det enstaka nattåget stannar idag, kan snart vara en jänvägsknut för persontrafik. Så skapas ett grönt alternativ till bil och buss.

Även järnvägen i inlandet behövs. Nu rullar timmerbilarna i en strid ström mot kusten. Allt för lite körs på järnväg. Med upprustade banor och terminaler kan godstransporterna med järnväg öka rejält. Gruvnäringen i norr står inför en stark expansion. Med det kommer nya tunga transporter som sliter våra vägar. Även där borde allt göras för att istället använda järnvägen.

Botniabanans öppnande idag är något att fira. Men imorgon är det dags att bygga vidare. Men för det behöver vi en rödgrön regering som satsar på järnvägen.

läs mer i DN, VF, VK och Norran

3 reaktion på “Umeå som järnvägsknut

    • Hej Per,
      Ådalsbanan rustas ju upp just nu, och det är bra- Även sträckan mellan Härnösand och Sundsvall skulle behöva byggas om,

      mvh

      Jonas

  1. Pingback: Norrländsk landsbygd – rättighet eller möjlighet? « Mats Berglunds blogg

Kommentera