Norrbotniabanan – ett vallöfte som ska hållas

Vi rödgröna har lovat att bygga Norrbotniabanan, en kustjärnväg mellan Umeå och Luleå. Denna satsning har avgörande betydelse för utvecklingen av övre Norrland. Vi rödgröna har avsatt pengar i vår plan för satsningar på infrastruktur de kommande åren och lovat att bygget ska vara igång nästa mandatperiod. Det står i skarp kontrast till den borgerliga alliansen som inte har satt av några pengar och inte lovat något om byggstart även om en del av deras lokala företrädare försöker få det att låta så ibland.

Att bygga ny järnväg som Norrbotniabanan är ett nationellt ansvar och bygget ska betalas av staten. Tyvärr verkar Mona Sahlin ha slirat i den frågan i Piteå häromdagen. Enligt Nordnytt ska hon stå fast vid löftet om byggstart men ska samtidigt ha sagt att privat medfinansiering är en förutsättning för bygget.

Nej Mona, det är inte det som vi har lovat. Vi har inte villkorat bygget med privat medfinansiering. Vänsterpartiet har aldrig ställt upp på sådana villkor. Om det är allvar från Socialdemokraternas sida så är det ett brott mot en rödgrön överenskommelse. Det är inte acceptabelt att järnvägar i södra Sverige ska betalas av samhället medan satsningar i norr ska betalas av det lokala näringslivet. Banan beräknas bli lönsam. I sinom tid kommer intäkterna från godset på banan att finansiera den, men det är något annat.

Mona Sahlin står fast vid löftet om byggstart, det är bra och viktigt. Men ett snabbt klarläggande om finansieringen vore ändå på sin plats.

4 reaktion på “Norrbotniabanan – ett vallöfte som ska hållas

  1. Norrbottniabanan är nog vettig trots de hiskeliga kostnaderna och istället för att förespegla norrlänningar lägre skatt för att de bor i den halva av landet som har klart flest vattenfall så kan man delmotivera med detta hydrologiska/geologiska faktum. Stockholmarna begär ännu inget extra av staten för att Allsången sänds från Skansen. Den senare har också något slags värde för hela landet. Utan tv flyttade nog än fler söderut.

  2. Det är alltid lika kul att se de röd-grönas oenighet exponeras, men det är inte ofta man ser det så här tydligt. Bra jobbat, Jonas!

  3. Som det verkar i Nordnytt var också Peter Eriksson med på noterna om att delprivatisera denna infrastruktur redan från början. Man frågar sig då hur mycket i övrigt som Mp och S kan tänka sig att delprivatisera av vår gemensamma infrastruktur.

    V har ju svurit sin trohet till de nyliberala dogmerna om budgettak och överskottsmål. Vad kan tänkas få stryka på foten för att bygga Norrbottniabanan för att den ska passa in under budgettak och överskottsmål?

    Det är ju för att den nyliberala ideologin lyckats få politikerna att ta på sig dessa frivilliga och godtyckliga begränsningar som man ska hålla på med den här typen av ineffektiva delprivatiseringar.

    Man frågar sig om S och Mp inte sett vad som hänt de senaste åren, hur hela det nyliberal ekonomiska ideologibygget i praktiken kollapsat, t.o.m. Ayn Rand discipeln Alan Greenspan har medgett att där fanns ”brister” i modellen.

    Har S och Mp inte informerat sig det minsta om de brittiska erfarenheterna av detta?

    Wikipedia:
    The private finance initiative (PFI) is a way of creating ”public–private partnerships” (PPPs) by funding public infrastructure projects with private capital. Developed initially by the Australian and United Kingdom governments, PFI and its variants have now been adopted in many countries as part of the wider neo-liberal program of privatisation and financialisation driven by corporations, national governments, and international bodies such as the World Trade Organization, International Monetary Fund, and World Bank.

Kommentera