Lägre bensinskatt i inlandet

Idag lägger i Vänsterpartiet i Västerbotten fram ett förslag om att ha lägre bensinskatt i Norrlands inland.

De rödgröna partierna har föreslagit att bensinskatten ska höjas med sammanlagt 49 öre under nästa mandatperiod. Det är bra att vi rödgröna har gett ett tydligt besked i frågan. Det kommer att innebära ett styrmedel mot mer bränslesnåla fordon och fler alternativa bränslen. Samtidigt höjs avdraget för alla som arbetspendlar och vi genomför massiva satsningar på kollektivtrafik och ny järnväg som Norrbotniabanan.

Jag vill varna för den borgerliga populismen i bensinskattefrågan. Precis som inför förra valet låtsas de att de är emot en bensinskattehöjning innan valet, men efter valet 2006 höjde de skatten. Skillnaden mellan blocken är framförallt att de rödgröna ger besked innan valet och att vi storsatsar på kollektivtrafik.

Möjligheterna att resa kollektivt är bättre i större orter och längs kusten än i inlandet. Dessutom får de som inte reser till arbetet inte del av reseavdraget. Därför vill Vänsterpartiet Västerbotten att bensinskatten differentieras och att priset blir lägre i inlandet. Vi skulle vilja att bensinpriset blev en krona lägre vid pumpen i inlandet. Allra viktigast är att detta gäller fjällkommunerna. Där saknar många alternativ till bilen. Detta bör bekostas genom ett bensinpris som blir några ören dyrare i andra delar av landet. En annan fördel med förslaget är att det skulle göra det lättare för bensinmackar i inlandet att leva kvar.

Jag kommer att arbeta för detta i riksdagen om jag blir invald. Vi är öppna för att diskutera detaljerna i förslaget med andra partier och vi hoppas att politiker från andra partier kan ena sig med oss som västerbottningar över partigränserna.

läs mer i: SVT, SR, VK, VF och Norran.

25 reaktion på “Lägre bensinskatt i inlandet

  1. Bra förslag Jonas! Det är högst problematiskt att Vänstern helt saknar någon form av regionalpolitik. Speciellt när Moderaterna (och Alliansen) vinner inlandsrösterna på att folk ”tvingas” (beroende på hur man ser på saken) bli egenföretagare av olika slag för att kunna bo kvar.
    Vänstern måste börja förstå skillnaderna mellan stad och glesbygd och hur ett bra skatteförslag kan fungera bra för Stockholm samtidigt som det slår hårt mot glesbygd, bensinskatten är ett bra exempel på detta. Vänsterpartiet nämner idag ingenting om regionalpolitik i sitt partiprogram (punkten finns väl inte ens?). Det borde vara dags att på allvar börja diskutera hur ett helt land ska kunna leva. Kan mer av pengarna från statligt ägda naturresurser/bolag gå tillbaka i kommunerna osv? Sverige är ett stort land till area med varierande karaktär av boendemiljö och utformning av basbehov, vi skulle nästan behöva en decentral ekonomisk politik på övergripande nivåer om vi ska kunna rädda glesbygden i längden.

  2. Bra förslag. Önskar även en översyn av pumplagen. Många bensin mackar försvann i inlandet på grund av den.

  3. ”Vi ger besked före valet”. Tyvärr Jonas, det stämmer inte. Jag ställde några frågor på ditt inlägg om km-skatten tidigare. Du svarade, med tyvärr svarade du inte på frågorna, utan lite svepande. För övrigt tycker jag du ska läsa de senare inläggen där, då du har mycket bra information att ta del av. Jag antar att du kan se inläggen även om de är borttagna från din blogg, (jag hoppas av tekniska skäl). Hälsn. Pelle

  4. Pingback: Fyra välkomna klimatförslag från de rödgröna « Jöran Fagerlund

  5. Pelle måste syfta på den forskning som det hänvisas till och inte det allmänna tyckandet som den tråden är dränkt med.

  6. Nej, det innebär en kompensation för att de har klart mycket tyngre resekostnader än övriga i landet, pensionär såväl som löntagare. Det är logiken.

  7. Pension är tidigare avsatt lön som tas ut senare. För det senare löneuttaget får man idag betala högre skatt.
    De pensionärer som nu betalar högre skatt har alltså inte själva haft någon lägre skatt jämfört med dåvarande pensionärer under sin tid som förvärvsarbetande, mig veterligen.

  8. Vilka kostnader är det du syftar på som dagens pensionärer inte skulle ha haft alternativt varit lägre när de förvärvsarbetade?

  9. Att skatter går upp och ner är inget konstigt. Men att man har olika nivåer på skatterna mellan löntagare och pensionärer är däremot konstigt.
    Vilka kostnader är det Alexander syftar på som dagens pensionärer inte skulle ha haft alternativt varit lägre när de förvärvsarbetade?

  10. Kuno

    Jag håller med,det är fruktansvärt att vanligt folk fått mer pengar i plånboken,för det kan ju inte vara välfärd…

  11. Kuno

    Det var välfärd under de rödgröna,500 000 som levde på 64% av sin lön,nerlagda äldreboenden och högre skatt för pensionärerna….

  12. Jo, det hade ju varit bra om du faktiskt tyckt och insett att det är fruktansvärt att många vanliga människor har fått det mycket, mycket sämre, istället för som nu konsekvent bara titta på de som fått det bättre.

  13. Kuno

    Majoriteten har fått det bättre under Alliansen,även om du inte vill att det ska vara så är det fakta….

  14. Du fortsätter din vana trogen att bortse från att massor med människor har fått det sämre.
    Varje gång det kommer på tal kommer du med att andra har fått det bättre, men det hjälper ju inte de som fått det sämre.
    Det vilar något riktigt unket över att systematiskt bortse från att massor med människor fått det sämre.

  15. Kuno

    Jag konstaterar bara att de flesta fått det bättre,att vissa fått det sämre förnekar jag inte.Du kanske kan erkänna att många fick det sämre under de rödgröna?

  16. Kuno, du har många inlägg, men man måste nog vara kommunist för att fatta logiken. ”Vanliga” människor har fått det sämmre skriver du. Fråga en vanlig sjuksköterska som fått en hel månadslön i jobbskatteavdrag om hon håller med dig. ”Att skatter går upp eller ner är väl inget konstigt” skriver du också. En vänsterpartist har väl aldrig medverkat till att skatten gått ner, så det är väl lite konstigt i en kommunistisk värld kan jag tänka. Däremot har ju alliansen sänkt skatten för pensionärer som Alexander så riktigt påpekat. Sedan har du fel i att pensionen är tidigare avsatt lön som tas ut senare. Det är det nu arbetande kollektivet som betalar pensionärernas pension. Därför är det viktigt att så många arbetsföra som möjligt arbetar så att pensionen kan vara så hög som möjligt. Hälsn. Pelle

  17. Överdrivet att något högre bensinskatt skulle bli ödestiger för glesbygden. Det är helheter som avgör en individs eller familjs ekonomi. I glesbygden kostar husen 75.000-225.000 såvida man inte köpt något vulgärt och fult hus i byggsats och smällt upp 50 från föräldrars/svärföräldrars gamla hus. Den låga boendekostnaden gör att totalen blir mycket gynnsam för glesbygden men det tas aldrig upp i debatterna.

  18. Problemet är att folk kommer att åka långa sträckor för att tanka billig bensin. Att det går åt både bensin och tid för att ta sig till den ”billiga” macken verkar oviktigt.

Kommentera