Kilometerskatt – vår tids harmagedon?

De borgerliga partierna gör i norr ett stort nummer av att angripa de rödgrönas förslag till kilometerskatt för lastbilstransporter. Det börjar nästan bli lite tjatigt. Ska man tro det mest upprörda så är kilometerskatt detsamma som en säker död för det mesta av mänskligt liv norr om Dalälven. Jag tycker att det är en väldigt kortsynt argumentation. Så länge det lönar sig att sälja mjölk från Tjeckien och pannkakor stekta i Skåne i Norrland så har jag svårt att tro att lastbilstransporter är för dyra.

Några saker kan vara viktiga att komma ihåg:

Vi rödgröna har lovat att kilometerskatten ska vara lägre i glesbygd och att skogsindustrin ska undantas. Detta råkar borgerliga debattörer ”glömma” oroväckande ofta.

En stor del av lastbilarna på våra vägar går tomma. En kilometerskatt skulle innebära att det lönar sig att lasta bilarna bättre. Det ger färre bilar på vägarna och mindre utsläpp.

Ökade transportkostnader slår år bägge håll. Visst kan det bli lite dyrare att frakta varor söderut, men även norrut. Vill man gynna lokalproducerat så borde kilometerskatt vara en självklarhet.

En kilometerskatt ger gods på tåg och till sjöss ökad konkurrenskraft och pengar till att bygga ut järnvägen. Det minskar utsläppen av växthusgaser. Jag har ännu inte sett ett enda trovärdigt förslag från den borgerliga sidan om hur utsläppen från lastbilstrafiken ska kunna minskas. Det är en av de riktigt stora källorna till utsläpp som förstör vårt klimat.

Svenska åkerier har svårt att konkurrera mot utländska åkerier med lägre kostnader. Med kilometerskatt jämnas det ut och de utländska åkarna kan inte dumpa marknaden som idag. Det ger jobb i Sverige.

Tror man på ekonomiska styrmedel i miljöpolitiken, vilket borgerliga partier ofta påstår sig göra, så borde kilometerskatt passa som hand i handske.

Om vi, denna sommar som domineras av extremt väder runt om vår jord, tror att klimatförändringar är ett verkligt problem så krävs det att vi gör något. Den som då bara ägnar sig åt populism och skrämsel mot förslag som bevisligen minskar utsläppen utan att komma med egna förslag tar på sig ett tungt ansvar.

Allt detta inser nog många av dem som idag hotar med kilometerskatt. Jag skulle inte bli förvånad om de svänger i frågan – efter valet.

46 reaktion på “Kilometerskatt – vår tids harmagedon?

  1. Hâller helt och hâllet med dig denna frâga.Kilometerskatt fungerar pâ tung lastbilstrafik i Tyskland.Det innebär att svenska lastbilar som kör i Tyskland fâr betala kilometerskatt där.Tyska lasbilar som kör i Sverige behöver inte betala kiklometerskatt.Sâ dâ borde väl kilometerskatt Sverige förbättra konkuranskraften för Svenska transportföretag.Det är ocksâ sâ att det är förbjudet att köra tung lastbilstrafik pâ söndagar i Tyskland ,Holland och Frankrike utan specialtillstând . nägot sâdant existerar inte Sverige och det fungerar i dessa länder

  2. Tycker att tanken med en kilometerskatt är bra men är orolig att den kan skada små företag i glesbygd(även om skatten är lägre där). Småföretag i glesbygd har en stor möjlighet att överleva genom försäljning på nätet.Ökar fraktkostnaden så kan det bli svårare att sälja.

  3. Jonas, vad menar du med glesbygd? Hur ska gränserna dragas? Tillåter EUs konkurrensregler att ni undantar vissa brancher? Ska pengarna räcka till era infrastruktursatsningar så måste väl andemeningen vara att ni drar in en rejäl slant och undantagen blir få? Jag antar att du har svaren på dessa frågor, men bara glömt att tala om dem.
    Vårt lilla entreprenadföretag verkar på landdsbygden i Östergötland, är det glesbygd i din värld? På de fyra år vi verkat har vi inte någon gång haft en transport som gått att ersätta med tåg! Och inte kör vi i onödan heller! De 14:-/mil som nu presenterats i kilometerskatt skulle för vår del medföra ca 75.000:-/år. En kostnad som måste tagas ut av de som bygger sitt hus, byggger infiltration till sitt avlopp mm. Plus att den fördyrar alla andra transporter. Kort sagt: Det drabbar oss som bor och verkar på landsbygden. Vi ska betala för den järnvägstrafik/kollektivtrafik vi aldrig kommer i åtnjutande av. Plus en himla massa byråkrati! Snälla du, ignorera och förlöjliga inte vår oro, utan ta den på allvar! Hälsningar Pelle

    • Hej Pelle,
      Det exakta förslaget kommer att utformas i samarbete med näringslivet och åkeribranschen, men inriktningen är klar. Det vore oklokt att hasta igenom ett sådant här viktigt förslag utan att ta in synpunkter som en viss annan regering brukar göra.
      Jag kan inte se att ditt företag skulle missgynnas jämfört med andra företag. Målet är ju att minska lastbilstarnsporterna vilket är helt nödvändigt om vi ska klara klimatmålen. Alliansen gör det lätt för sig som bara säger nej utan att ge några egna alternativ,

      mvh

      Jonas

  4. ”. Vi ska betala för den järnvägstrafik/kollektivtrafik vi aldrig kommer i åtnjutande av.”

    Nåja, effekten av mer järnvägstrafik/kollektivtrafik, dvs en bättre miljö kommer alla kunna ta del av.

  5. Pingback: Studiebesök med Kent Persson och Urban Junevik på Göteborg Energi « Jöran Fagerlund

  6. Hej igen! Du kan väl ändå försöka besvara de tre första frågorna. Du har ju ändå ett ansvar som driver denna fråga, även om du tycker mothuggen börjar bli tjatiga.
    Och: Det är inte mitt företag som missgynnas, utan alla vi som bor på landsbygden. Vi får ökade kostnader gentemot städerna. Hälsn. Pelle

  7. hej jonas. Har du någon gång sett ett tågspår fram till ICA? eller kanske en båttransport till växjö? utan lasbilen stannar sverige, det är inte en åsikt eller ett påstående, det är fakta! det går inte att lägga om alla transporter till tåg/båt. det hade säkert gått i stockholm, men nu bor det ju folk utanför den staden också…anledningen till att fler transporter inte går med tåg är dels att nätet inte är tillräckligt utbyggt och att det är på tok för dyrt! och påståendet att de flesta lastbilar i sverige går tomma stor del av tiden är ren bullshit och det hade du vetat om du hade haft nån kunskap om branschen. lösningen på miljöproblemet ligger i att staten ”sponsrar” forskning och utveckling av miljövänliga motorer, inte att skatta småföretag till döds.

  8. Ja, nu känner man igen politikern. Ge lite kängor här o där åt de politiska motståndarna, i svepande ordalag berömma sin egen politik och besvara inte de frågor som är besvärliga. Försök ändå svara, du måste vara så modig att du törs visa att det finns brister i ert förslag. Stora brister. ”Målet är ju att minska lastbilstransporterna” skriver du. Enda sättet att minska lastbilstransporterna för vår del är att är att ingen frågar efter grus, sten, sand och jord mm. Det betyder med andra ord att folk får söka sig från landsbygden. Åter igen har vänsterpartister, socialdemokrater och miljöpartister visat att de är landsbygdens fiende nummer ett. Hälsn. Pelle

  9. Nu känner man igen högerspökena. Svara man inte på deras kommando eller ger svar efter deras tycke kommer osakligheterna farandes direkt med formuleringar som ”landsbygdens fiende nummer ett”.

    Och ”båttransport till växjö”….
    Att det passerar tåg nära Växjö skall man inte bry sig om.

  10. ”En stor del av lastbilarna på våra vägar går tomma. En kilometerskatt skulle innebära att det lönar sig att lasta bilarna bättre”

    Detta är ett underbart citat från någon som aldrig har jobbat i verkligheten eller är kompetent för ett ledningsjobb.

    Jag kan lova dig att de fyller så gått det går och har alltid gjort det. Men blidjäveln måste komma hem varse den har full last eller ej. Tycker du att dina ”arbetar kamrater” skall bo i lastbilen på bortaplan i ett par veckor utan lön tills den är full eller vad menar du ?

  11. Högerspöke? Nu är det ju så att jag jobbar i åkeribranschen, och dessutom i Växjö, så jag är väl medveten om att det går tåg dit. Men nu är det så att set svenska järnvägsnätet fraktar så mycket gids som det klarar av. 90% av lastbilstransporterna är kortare än 30 mil och 60% mindre än 10 mil, så om folk istället för att kalla oss lastbilschaufförer för miljöbovar istället kunde fundera på hur dessa transporter ska läggas över på tåg/båt, jag har ingen aning iaf.

  12. Om du nu vet du att det går tåg till Växjö, ja då blir ju ”båttransport till växjö”…. onödig. Men ditt syftet med ”båttransport till växjö” var givetvis att vara dumdryg.

    ”Men nu är det så att set svenska järnvägsnätet fraktar så mycket gids som det klarar av”

    Hade du bemödat dig att läsa Jonas inlägg hade också sett att han skriver ”pengar till att bygga ut järnvägen”.
    Bygger man ut järnvägen ökar man kapaciteten.

  13. 1. En bransch kan inte bli undantagen enligt EU:s konkurrensregler, så att skogsindustri eller dylikt skulle bli undantaget är omöjligt. Detta måste ske för en hel region,enligt reglerna.

    2. Vilket leder till problem nummer två, eftersom kilomerskatten är till för att finansiera lån för byggandet av höghastighetståg och skall enligt budgetmotionen ge 4 miljarder till statskassan. Så om regioner skall undantas men ändå nå 4 miljarder så måste alltså skatten höjas till mer än 4 miljarder.

    3. Jonas du skriver att era satsningar skall ”gynna alla” med alla antar jag då att du menar de som vill komma fram 26 minuter snabbare med tåg till göteborg. Eller uttryckt på ett annat vis 2% av landets samtliga resor. Hela 98% av resorna i landet är kortare än 10 mil så att det skulle gynna oss alla det är nonsens! Dessutom är satsningen på höghastighetsjärnväg, på vilken man inte kan transportera gods.

    4. Att det skulle vara en miljösatsning är nonsens, varför beskattar man då inte utsläppen istället och gagnar de som vill köra på miljövänligare bränslen som RME? Dessutom som Alex skrev tidigare så är 90 % av transporterna kortare än 30 mil så någon överflyttning till järnväg är knappast möjligt.

    5. Argumentationen runt att en stor mängd transporter vore tomma är också nonsens. Och ingen sund ja åtminstone marknadsekonom skulle köra omkring med en tom bil i onödan. Inrikes lastbilstrafik utan last, så kallade tomkörningar, uppgick under år 2009 till 568 miljoner kilometer, vilket motsvarar närmare en fjärdedel av det totala antalet inrikes körda kilometer under året. En tomkörning är inte önskvärd vare sig ur miljöperspektiv eller ur åkeriernas perspektiv. Dock uppstår tomkörningar oundvikligen exempelvis mellan ett lossningsställe och nästa lastningsställe. Varugruppen Malm, andra produkter från utvinning är den varugrupp med störst andel körda kilometer utan last, motsvarande 46 procent. Däremot är det, relativt sett, ett litet antal kilometer tomkörningar kopplat till varugruppen Styckegods och samlastat gods. Det hade varit intressant att se Miljöpartiet ordna med returtransporter för Malmindustrin eller för den delen råoljetransporter som kommer strax efter. Lite högre debattnivå kan man kräva!

    MVH
    David

  14. Nej du, syftet var att få fram min poäng, att det inte funkar utan lastbilar på vägarna. Sant är att järnvägsnätet behöver byggas ut, men detta ska inte ske på åkerinäringens bekostnad.om du hade brytt dej om att läsa hela mitt inlägg så hade du kanske insett det orimliga i de rödgrönas resonemang. Det kilometerskatten kommer att leda till ökad arbetslöshet och ökade priser på varor eftersom åkerier tvingas säga upp folk o höja priserna. Många transporter med lastbil kan helt enkelt inte flyttas till andra transportsätt, och det kan inte vänstern argumentera bort, hur gärna ni än vill!

  15. Och du tror att ingen skulle ha förstått det syftet utan det dumdryga? Jo, jag läste det du skrev men tror inte alls på dina slutsatser.

  16. Forskare håller inte med om att fyllnadsgraden är optimal i lastbilar idag.

    Magnus Blinge:
    ”Trenden har gått mot stora centrallager och just-in-time. Det har lett till fler och fler transporter och låg fyllnadsgrad på lastbilarna.”

    ”Enligt Magnus Blinge betalar kunden för en servicenivå som man många gånger inte begärt eller behöver, men som nu finns där. Eftersom fraktpriset inte är differentierat svarar kunden av slentrian ”till i morgon” när frågan ställs om leverenstidpunkt.
    – Logistik handlar om att fylla fordonen. Nu får vi stället en massa halvtomma last- eller paketbilar som kör omkring en eller ett par kartonger.”

    Han slår fast att var fjärde lastbil på vägen rullar helt tom i dag. Med ett batteri av åtgärder kan effektiviteten förbättras väsentligt.
    – Fyllnadsgraden uppgår till ungefär 65 procent. Om transportörerna får mer tid på sig, större tidsfönster vid leveranserna, borde den kunna öka. Samlastning kan utvecklas mer än i dag. Rätt storlek på lastbil är ytterligare en sak.

    ”Han anser att det behövs en rejäl prishöjning på transporter, om utvecklingen ska ta fart i positiv riktning.”

    http://www.transport.se/home/trp2/tidn/home.nsf/pages/CFBFF9F4C9F513ABC12573CA004F7624

  17. Får man fråga varför du inte tror på mitt resonemang? Har du fakta som säger annat? Eller har du erfarenhet från åkeribranschen kanske? Man kan inte få sanningar att försvinna genom att blunda och hålla för öronen, och sanningen är att detta är ett dumt och illa genomtänkt förslag från politiker som inte har en aning om hur branschen fungerar. Hur ska grus och schakt läggas över på järnväg? Eller livsmedel/ färskvaror? Möbler?

  18. Men ok. Då går jag igenom vad du skrev tidigare.

    ”Har du någon gång sett ett tågspår fram till ICA? eller kanske en båttransport till växjö?”
    Dumdryg rappakalja.

    ”utan lasbilen stannar sverige, det är inte en åsikt eller ett påstående, det är fakta!”
    Ingen har föreslagit att alla lastbilar skall stanna.

    ”det går inte att lägga om alla transporter till tåg/båt.”
    Det har ingen heller sagt. Minska transporterna på väg. Kanske blir det mer att försöka stoppa ökningen av transporter istället. Prognoser säger att transporter på väg kommer att öka med upp till 50%.

    ”det hade säkert gått i stockholm, men nu bor det ju folk utanför den staden också…anledningen till att fler transporter inte går med tåg är dels att nätet inte är tillräckligt utbyggt och att det är på tok för dyrt!”
    Lastbilstransporter måste bli dyrare, säger forskare. Priserna mer differentierade. Tar man ut kilometerskatt blir priserna dyrare. Skatten fungerar som styrmedel att förändra sättet hur transporter sker på vägarna. Det blir nödvändigt att bli mer effektiv och det är bra.

    ”och påståendet att de flesta lastbilar i sverige går tomma stor del av tiden är ren bullshit ”
    Ja det är BS skrivet av dig. Jonas skrev ”En stor del av lastbilarna på våra vägar går tomma.” ”de flesta” kontra ”en stor del”. Jonas har alltså stöd i forskning att en alldeles för ”stor del” av transporterna med lastbil går tomma idag. Forskaren Magnus Blinge säger att ”var fjärde lastbil på vägen rullar helt tom i dag.”

    ”och det hade du vetat om du hade haft nån kunskap om branschen.”
    Det hade du vetat om du brytt dig om att ta reda på vad forskning inom området säger.

    ”lösningen på miljöproblemet ligger i att staten ”sponsrar” forskning och utveckling av miljövänliga motorer”
    Jag kan hålla med om att det skulle kunna vara en dellösning.

    ”inte att skatta småföretag till döds.”
    Ett nonsenspåstående utan bäring.

    ”Nej du, syftet var att få fram min poäng, att det inte funkar utan lastbilar på vägarna.”
    Du tjatar friskt om det men ingen har sagt att alla lastbilar skall bort.

    ”Sant är att järnvägsnätet behöver byggas ut, men detta ska inte ske på åkerinäringens bekostnad.”
    Du tycker att det inte skall ske på åkerinäringens bekostnad, jag tycker annorlunda.

    ”om du hade brytt dej om att läsa hela mitt inlägg så hade du kanske insett det orimliga i de rödgrönas resonemang.”
    Jag har läst dina inlägg och de sprider definitivt inte nytt ljus över frågan.

    ”Det kilometerskatten kommer att leda till ökad arbetslöshet och ökade priser på varor eftersom åkerier tvingas säga upp folk o höja priserna. ”
    Höja priserna är ett måste oavsett kilometerskatt, det säger forskning på området. Med tanke på att transporterna beräknas öka med 50% (om inget görs) ser jag argumentet ökad arbetslöshet som tunt.

    ”Många transporter med lastbil kan helt enkelt inte flyttas till andra transportsätt, och det kan inte vänstern argumentera bort, hur gärna ni än vill!”
    Ingen har argumenterat så heller.

    ”Får man fråga varför du inte tror på mitt resonemang?”
    Därför att det inte innehåller särdeles mycket.

  19. Du påstår att forskning talar för kilometerskatten, men det är bara en forskare som dessutom har starka band till gröna bilister, en organisation som inte direkt är kända för sin logiska resonemang. Dom transporter som Jonas pratar om går tomma är till 90 procent bygg/anläggningstrafik som oftast inte har möjlighet att köra ett lass tillbaka samma väg som de kom ifrån, det förstår säkert Jonas men han väljer att bortse från det! Forskning som finns tillgänglig på transport.se och SCB.se visar istället att den skulle vara miljövänligare att lägga transporter på större men färre lastbilar, om man t.ex. Ersatte dom många utländska trailerdragarna med längre svenska bilar skulle man grovt räknat kunna spara in var tredje bil. Jag är helt med på ditt resonemang att utsläppen måste minska, men det måste vara realistiskt, små åkerier kan inte ta dessa merkostnader utan måste höja priser, vilket drabbar konsumenten, om man istället jobbade för att få övriga eu länder att ha samma längd på ekipagen som i sverige, skulle transporterna minska betydligt. Ber om ursäkt för ”dumdrygheten” men när folk som inte vet någonting om hur branschen funkar uttalar sig utan att ha alla fakta och erfarenhet blir man lite trött..

  20. Svar på Kunos inlägg den 19:e. Ja, jag är naturligtvis ett ”högerspöke” som ställer frågor till en kommunist. Och också vill ha svar. Allt är ju naturligtvis lättare för er om partiföreträdarna får bestämma utan att ”vanligt folk” lägger sig i!
    Till Alex och David: Verkligt bra inlägg ni skrivit. Ni lyfter debatten och visar på många osakligheter i det som tidigare framförts. Bra!!
    Till Jonas: Med risk för att vara besvärlig: Jag tycker du ska svara på mina frågor från den 16:e.
    Hälsn. Pelle

  21. ”Dom transporter som Jonas pratar om”
    Då kan du ju inte ha läst detta. Jonas skriver:
    ”Det exakta förslaget kommer att utformas i samarbete med näringslivet och åkeribranschen, men inriktningen är klar.”

    ”när folk som inte vet någonting om hur branschen funkar uttalar sig utan att ha alla fakta och erfarenhet blir man lite trött.”
    Det visade sig ju sig att du inte har alla fakta på bordet heller.
    För sitter du på annan forskning som vederlägger Magnus Blinges forskning? Och då menar jag inte allmänt tyckande som ”inte direkt är kända för sin logiska resonemang.”

  22. ”Ja, jag är naturligtvis ett ”högerspöke” som ställer frågor till en kommunist.”

    Inte pga av frågorna i sig, men väl hemfallandet till ”Åter igen har vänsterpartister, socialdemokrater och miljöpartister visat att de är landsbygdens fiende nummer ett”.
    Oförmågan att avhålla dig från dravel, genom att kalla Jonas för kommunist, trots att han inte är det, understryker att det är ett högerspöke som talar och som tror sig kunna avkräva svar på kommando, och att de svaren dessutom måste vara formulerade efter högerspökets eget tycke. Oddsen att få utmejslade svar, under slutspurten i en valrörelse, av en politiker som har en kraftigt begränsad tid, lär inte öka genom att dänga med kommunistepitet eller landsbygdens fiende nummer ett, såsom Pelle gör. Men vem vet…

    Kan vidare konstatera att inte heller Pelle kan ta till sig forskning på området, utan istället tycks hylla osakligheter och floskler som ”tågspår fram till ICA”, ”båttransport till växjö”, ”utan lasbilen stannar sverige” och kallar det för att lyfta debatten.

  23. Du påstår att vi inte kan ta till oss forskning och fakta, men det verkar ju som du själv är helt obenägen att ta in vare sig forskning eller fakta som inte passar din egen mall. Och att gå igång på att bli kallad kommunist när man själv kallar folk för högerspöken är väl lite småaktigt? Det finns fakta som styrker båda uppfattningar och åsikter, du väljer vad du tror så väljer jag och övriga vad vi tror. Nu vet ju inte jag vad du jobbar med så d blir lite svårt, men om nån kom till ditt arbete och ville införa nåt som du tycker är fel och korkat, skulle du inte bli förbannad?

  24. ”Du påstår att vi inte kan ta till oss forskning och fakta, men det verkar ju som du själv är helt obenägen att ta in vare sig forskning eller fakta som inte passar din egen mall.”

    Jag har ju bett dig visa på den forskning som vederlägger Magnus Blinges forskning. Men du har ju inte gjort det. Du har ju enbart viftat bort honom med ”har starka band till gröna bilister, en organisation som inte direkt är kända för sin logiska resonemang”. Det är ju ingenting. Noll.

    ”Och att gå igång på att bli kallad kommunist när man själv kallar folk för högerspöken är väl lite småaktigt?”

    Har ni ensamrätt på skitkastning? Varför då? Börjar ni kasta skit kastar åtminstone jag gladeligen tillbaka skiten. Men se, då blir ni putt. Börja inte med att kasta skit genom dumdryga kommentarer så skall du se att skit inte kastas på er.

    ”Det finns fakta som styrker båda uppfattningar och åsikter, du väljer vad du tror så väljer jag och övriga vad vi tror.”

    Du får ju gärna presentera den forskning som styrker din hållning annat än en allmän hänvisning till transport.se och SCB.se.

  25. Ok här kommer lite fakta: en utredning från Glesbygdsverket http://www.glesbygdsverket.se/site/default.aspx?id=9869
    sen kan du räkna själv, en kilometerskatt på 1,4 kr/ Per kilometer ger en ökad kostnad på ca 130 000 på en grusbil 200mil/vecka*14 på ett år och det dubbla på en fjärr/timmerbil. Det blir en kostnad för åkeriet jag kör för på över 300 000 Per år dvs 20% av omsättningen och 150% av vinsten! Låter det rimligt? Förstår att kilometerskatt låter bra i din lilla bubbla men för oss chaufförer innebär det kanske arbetslöshet eller konkurs!
    Kilometerskatten är endast ett alternativ om den genomförs som i Tyskland dvs på de stora vägarna och att man samtidigt minskar marginalkostnaderna för de inhemska åkerierna genom t.ex. sänkt skatt på drivmedel, reservdelar och service

  26. Det du länkar till är ett remissvar på en tidigare föreslagen modell av kilometerskatt, ej att förväxlas med ett kommande förslag som ännu ingen sett, än mindre varit ute på remiss.

    Glesbygdsverkets remissvar vederlägger inte på minsta vis Magnus Blinges forskning, den där han tar upp att stora centrallager har lett till fler och fler transporter, låg fyllnadsgrad på lastbilarna, att var fjärde lastbil på vägen rullar helt tom i dag. Du har tidigare i tråden skrivit:
    ”att de flesta lastbilar i sverige går tomma stor del av tiden är ren bullshit”. Ditt påstående är så här långt inte styrkt.

    Glesbygdsverket talar alltså INTE mot en kilometerskatt utan menar att en OM kilometerskatt införs bör den vara differentierad och att fordonen då bör redovisa körsträckor på tätortskörning respektive landsbygdskörning.
    Det är inte samma sak som ingen kilometerskatt.

    Jag får väl återigen påminna om vad Jonas faktiskt skrev i tråden:

    ”Det exakta förslaget kommer att utformas i samarbete med näringslivet och åkeribranschen, men inriktningen är klar. Det vore oklokt att hasta igenom ett sådant här viktigt förslag utan att ta in synpunkter som en viss annan regering brukar göra.”

  27. Jag ber om ursäkt, hade dålig koll där, det var en annan länk som skulle in där, lägger upp dem när jag hittar den igen.
    Ingen kommentar på det övriga jag skrev? Eller var det för obekvämt och inte i linje med ”sanningen”?

  28. Om du menar kalkylen så förtjänar den ingen kommentar då den är baserad på spekulation. Det ligger ju inget färdigt förslag att ta ställning till, än mindre basera kalkyler på. Det har ju påpekats gång på gång.

    ”Eller var det för obekvämt och inte i linje med ”sanningen”?”

    Ok, du vill fortsätta och kasta skit. Det blir lätt så reella argument saknas och ersätts med spekulation och ett tillskrivande andra saker de inte sagt eller tyckt något om. Det är också symtomatisk för högerspöken att pladdra om forskning mer än gärna men aldrig hänvisa ordentligt till densamma.

    Hur det är i Tyskland kan jag inte ta ställning till. Klart är att jag inte litar på dina referat. Jag har fortfarande kvar i minnet ”och påståendet att de flesta lastbilar i sverige går tomma stor del av tiden är ren bullshit och det hade du vetat om du hade haft nån kunskap om branschen”, och det talar inte för att köpa dina referat med hull och hår.

  29. Nu är det så att jag har något bättre än en forskarrapport, nämligen erfarenhet och ett stort kontaktnät inom åkeri och industrinäringen, men det kanske inte räknas i din värld? Varenda åkare och industrichef jag har pratat med, även större företag, säger att de rödgröna förslag är ogenomtänkt och dom tror inte heller på snacket om samarbete med branschen angående det slutgiltiga förslaget om de rödgröna vinner.förstår inte hur du, stödd av en (1)! Forskarrapport kan tro dej veta mer än vissa här som arbetar dagligen med transporter, men det är väl så med er kommunister, alla har rätt till min åsikt!

  30. Försöker du slå något rekord i att vara patetiskt?

    Man skall vara en bra dum högerdräng för att blint tro på en självutnämnd expert som påstår sig sitta på ”något bättre än en forskarrapport, nämligen erfarenhet och ett stort kontaktnät inom åkeri och industrinäringen”. I synnerhet när det tydligt framgår i tråden att den självutnämnde experten hellre fabulerar än vederlägger andras forskning.

    Så kan vi återigen konstatera att högerdrängens argument mynnade ut till det vanliga kommunister hit och dit. Du följer mallen finfint.

  31. Ojdå där träffade jag visst en nerv?! Man kan ju fråga sig vem som är dum, jobbar du inom åkeribranschen? Har du nån som helst kunskap om branschen? Eller är du bara ännu en av dessa sorgliga kommunister/miljötomtar som ägnar dagarna åt att gnälla om att allt de borliga gör är dumt o elakt?!

  32. Ok. Du försöker slå rekord i att vara patetisk.

    Med så trubbiga argument träffar du inga nerver, inte heller är det några argument som talar för din sak ang. transportfrågor.

  33. Inte heller dessa länkar motsäger det forskaren Magnus Blinge säger, dvs att var fjärde lastbil på vägen rullar helt tom i dag pga trenden stora centrallager och just-in-time, att transporter beräknas öka med 50% framgent, att bl.a. prisökning och tillsammans med differentiering av priser måste till för att effektivisera vägtransporterna.

    Du har påstått att annan forskning finns som visar att det inte stämmer.
    Men ingenstans i dina länkar hänvisas till annan forskning. Problematiken med att en fjärdedel av alla transporter går tomma, tas överhuvudtaget inte upp.
    Om du hittar något som motsäger Blinges forskning i det du länkar till, får du gärna visa det.

  34. Du fattar ju verkligen inte… Jag kan inte hitta nåt i Magnus blinges forskningsrapport som stödjer de rödgrönas förslag, att han stöder kilometerskatt det är klart, men det hör även transport och åkeri föreningen, dock inte i den form de rödgröna har föreslagit. De rödgrönas förslag är INTE framtaget i samband med åkerinäringen, då deras ( åkerinäringens) förslag innefattar i princip samma saker som i Tyskland dvs de större vägarna och att inkomsterna går till att minska åkeriernas marginalkostnader såsom drivmedel och vägunderhåll. Om du hade brytt dej om att läsa hela Magnus blinges rapport istället för att välja delar och böja dom till att passa din verklighet så hade du sett vad han föreslår för att sänka utsläppen: Ökad forskning för att få miljövänligare motorer och drivmedel. Att göra som du och i viss mån även Jonas böja argument och rycka dem ur deras sammanhang för att få in billiga politiska poäng är inte bara onödigt, det visar även på okunskap om ämnet. Och jag behöver inte vederlägga Magnus blinges forskning då det finn mkt i den som jag anser både smart och nödvändigt för att skapa hållbara transporter. Jag anser att kilometerskatt är nödvändig men absolut inte i den form de rödgröna har föreslagit, då det är ett i grunden ogenomtänkt förslag från politiker som inte har någon form av bakgrundskunskap om branschen, precis som kuno och Jonas.

  35. Det var då märkligt vilket teflonminne du har. Du kritiserar Jonas för att snacka BS när han skriver ”En stor del av lastbilarna på våra vägar går tomma. En kilometerskatt skulle innebära att det lönar sig att lasta bilarna bättre. Det ger färre bilar på vägarna och mindre utsläpp.”

    Magnus Blinges forskning visar just det.
    Att var fjärde lastbil på vägen rullar helt tom i dag!!
    Att transporter beräknas öka med 50%!!
    Att prisökning och differentiering av priser måste till för att effektivisera vägtransporterna!!
    Transporterna minskar inte om man kör på som nu. Något måste alltså göras, om det så ”bara” handlar om att bromsa _ökningen_ av vägtransporter.

    Sedan kan man undra vad som krävs för att du skall förstå att NÅGOT FÄRDIGT FÖRSLAG FINNS INTE ÄNNU.
    Jonas skrev ju i tråden ”Det exakta förslaget kommer att utformas i samarbete med näringslivet och åkeribranschen, men inriktningen är klar. Det vore oklokt att hasta igenom ett sådant här viktigt förslag utan att ta in synpunkter som en viss annan regering brukar göra.”
    LÄS DET MÅNGA GÅNGER.
    Du kan givetvis ignorera det faktum att det inte finns något färdigt förslag, och fortsätta hävda att det gör det. Men seriöst är det inte.

    Vidare kan man konstatera att hade du brytt dig om att läsa och lagt på minnet, det jag svarade på tidigare i tråden, då _DU_ tog upp och skrev: ”lösningen på miljöproblemet ligger i att staten ”sponsrar” forskning och utveckling av miljövänliga motorer” hade du också sett och kommit ihåg att jag skrev:
    ”Jag kan hålla med om att det skulle kunna vara en dellösning.”

    Som framgår ovan förkastade jag inte det du skrev. Det är också i linje med det i Magnus Blinges forskning, men som du nu vill påskina att jag skulle ha sållat bort för att det inte passade in. Denna din anklagelse visar sig alltså inte stämma eller vara sann.
    För jag håller med!

    Dock bör tilläggas, att på _kort sikt_ är ökad forskning för att få miljövänligare motorer och drivmedel ingen lösning, eftersom det tar tid. Kilometerskatt som styrmedel lämpar sig bättre på kort sikt och är i linje med argumentet att en förändring av organisationen av vägtransporter måste till.

    Slutligen är det bara att gratulera till den visserligen sent omsider påkomna men fruktbara insikten, att du inte kan vederlägga Magnus Blinges forskning.
    Och ett tips på vägen mot kilometerskatt, undvik luddiga anklagelser om att böja argument. Det i sig är nämligen inget sakargument.

  36. Och om du hade brytt dej om att läsa vad jag har skrivit så hade du märkt att jag inte heller påstår att det är ett färdigt förslag utan nöjer mig med att skriva just ”förslag”. Har dock mycket svårt att se de rödgröna få med sig åkerinäringen med sitt nuvarande förslag, om dom nu menar allvar med det påståendet. Nu har jag ju märkt att du inte är särskilt intresserad av vad vi övriga har att säga, utan du har redan bestämt att du tycker att den rödgröna rörans FÖRSLAG är bra. Då hoppas jag att du som konsument av basvaror är beredd att betala lite mer, för det är hos konsumenten kostnaden av detta skatteförslag kommer att hamna. Nu tror ju inte jag att röran tar hem valet, men om oturen skulle vara framme så kommer dom nog märka hur pigga åkerinäringen är på deras förslag.

  37. Då kan vi konstatera att du endast spekulerat utifrån ett ofärdigt förslag. Och det är ju förstås inte speciellt givande.

    Kan också konstatera att du tycks tror att om man är intresserad av vad andra har att säga innebär det samtidigt att man håller med.
    Det är en synnerligen märklig trosuppfattning som, om den appliceras på dig, innebär att du inte är särskilt intresserad av vad vi övriga har att säga, utan du har redan bestämt att du tycker att de rödgröna icke färdiga förslag är dåligt.

  38. Tror inte att du riktigt förstår vad jag menade med mitt senaste inlägg. Du verkar väldigt ovillig att lyssna på andras åsikter utan att genast hugga o skrika fel! Tycker samtidigt att du hycklar då du angriper mitt utspel om tåg till Ica och kallar det dravel, men det är tydligen ok när Jonas använder samma retorik i sitt blogginlägg! Då du inte verkar intresserad av att närmare analysera andras åsikter och synpunkter, utan endast hänvisar till dessa som borglig propaganda, verkar det inte som det är själva debatten om kilometerskatten du är ute efter utan endast att klanka ner på de okunniga som inte röstar som du vill.

  39. Tåg till ICA är ju dravel. Varför hymla om det?
    Jag har ägnat en hel del tid åt dina inlägg, dina länkar och gått igenom dem noggrant men det tycks fortfarande som om du har stort behov av att man måste hålla med dig. Det hjälper inte ens när man visar varför man inte håller med dig, eller att man håller med till viss del. Man skall hålla med dig i allt för annars lyssnar man inte, det kontentan av vad du säger.

  40. Så det ät inte dravel när Jonas pratar om mjölk från Tjeckien? Vilken dubbelmoral.. Och tro mig, jag kan inte bry mig mindre om du håller med mig eller inte, då du inte är i en position att din åsikt spelar någon större roll för mig eller de andra som är emot de rödgrönas förslag. Du tycks tro att bara för att du röstar på ett visst håll så står du på en piedestal och tittar ner på oss stackars ”högerdrängar” som inte förstår oss på hur åkeribranschen funkar. Tycker att du bör prata med chaufförer och åkeriägare istället för att enbart hänvisa till en forskarrapport så kanske du kan få en liten aning om hur verkligheten funkar.

Kommentera