Åkeridebatt och en rödgrön valplattform

Ännu en dag fylld av valarbete. Den började med en debatt om transportsektorn som åkerierna arrangerade. Föga förvånande så kom den att handla mycket om det rödgröna förslaget till kilometerskatt för lastbilstransporter. Några saker slog mig i debatten:

Flera av de exempel som används i debatten är överdrivna eftersom de inte tar hänsyn till att kilometerskatten ska bli lägre i glesbygd och det ska göras undantag för skogsindustrin. Detta tycks passa flera borgerliga debattörer som är mindre nogräknade med vilka uppgifter som man lutar sig emot.

De borgerliga partierna har absolut inga egna förslag om hur utsläppen från lastbilarna ska kunna minska. De är nöjda med att säga nej och verkar inte längre tycka att det lönar sig att bry sig om klimatfrågan. Klimatet var mest något de poserade med när de tyckte att det passade. Dessutom föreslår de borgerliga partierna en egen kilometerskatt, på järnvägen, där banavgifterna ska chockhöjas. Så kommer transporter att drivas från den miljövänliga järnvägen till våra vägar.

Inte heller hade de borgerliga partierna några idéer om hur de utländska åkare som idag utför uppåt 40 % av lastbilstransporterna i Sverige skulle kunna få samma kostnader som svenska åkerier så att det blir konkurrens på lika villkor. Det skulle ske med en kilometerskatt.

Som helhet var det inte så imponerande att höra de borgerliga debattörerna.

Vid lunchtid presenterade vi den rödgröna regeringsplattformen vid en pressträff i Umeå. Det blev en ganska imponerande lista över reformer som reparerar välfärden, investeringar som skapar arbete, stärkt arbetsrätt, satsningar mot klassklyftor och för en god miljö när det hela gicks igenom. Nytt för idag var bland annat sänkt maxtaxa på dagis och ett klimatavdrag för villägare som vill spara energi för sina hus. Vi rödgröna har en politik för arbete, välfärd och god miljö. Det ska vägas mot alliansens skattesänkningar och ökande klyftor.

Jag, Helen Pettersson (S) och Thomas Nihlén (MP) redogjorde för förslaget. Rimligen borde plattformen kunna vara starten på den vändning i opinionen som vi så väl behöver.

Läs mer i DN, DN, SvD, SvD, Expressen, Aftonbladet, Aftonbladet, GP, Sydsvenskan och SVT.

3 reaktion på “Åkeridebatt och en rödgrön valplattform

  1. Pingback: SJÖLANDER: Valrörelsens viktigaste blogginlägg

  2. Pingback: Väljarna har två likadana val | Svensson

  3. Pingback: Halvkvädna visor från de rödgröna

Kommentera