Nästa tokprivatisering – bilprovningen

Det verkar som om alliansregeringen passar på innan valet för att slå sönder väl fungerande statlig verksamhet. Nyligen var det apoteksbolagets monopol, uppskattat och respekterat för god och kunnig service, som slogs sönder. Imorgon är det bilprovningens tur, då öppnas verksamheten för privat konkurrens. Detta trots att dagens kunder är nöjda med hur bilbesiktningen fungerar.

Var kommer de nya privata aktörerna att etablera sig? Jag sätter en peng på att det inte blir i Sorsele och Dorotea. Allt tyder på att de kommer att öppna i storstäderna där volymerna och lönsamheten är störst. Dessutom verkar privatiseringen leda till att priserna kommer att höjas stegvis. Förlorare blir konsumenter som får betala mer för servicen, även glesbyden kan förlora serviceställen på sikt. Vinnare blir några privata aktörer som kan plocka russinen ur kakan. Det är den borgerliga privatiseringspolitiken i ett nötskal.

DN har en bra text om ämnet. Även VF och Mats Engström är värda att läsa i frågan.

11 reaktion på “Nästa tokprivatisering – bilprovningen

  1. Pingback: Dyrare och sämre « Jens Holm

  2. Varför inte ta frihetssteget fullt ut och införa religiösa bilprovningar i privat regi. Då kommer nog Statistikverket om några år att kunna rapportera via Ekot i P 1 att Tensta och Knutby har Sveriges trafiksäkraste bilar.

  3. Jag tycker det är väldigt bra att kunna köpa Alvedon i Ica-affären.När det gäller en eventuell kostnadsökning så är det konstigt att du klagar nu. Om ni höjer bensinskatten med 49 öre drabbar det många på landsbygden som behöver bilen för att handla,skjutsa barnen till fotbollen osv,dvs sådant man inte kan dra av i deklarationen.

  4. Ja dessa privatiseringar har knappt stöd hos andra än de mest drivna hardcoreliberalerna. Hittills har jag inte stött på en enda borgerlig väljare som jublar över privatiseringarna av Apoteket och Svensk Bilprovning. Men så bor jag heller inte innanför tullarna… 🙂

  5. ”Uppskattat och respekterat”? Tala för dig själv. Det är lätt att hylla monopolet – och den skandalöst usla tillgängligheten – när man hänger i Bryssel eller New York och kan köpa mediciner precis var som helst, när som helst på dygnet. Alternativt när man har ett flexibelt jobb där man själv bestämmer när man kommer och går och därmed kan passa in apoteksbesök i schemat.

    Vanligt folk lever dock lite annorlunda. Du kan ju göra ett studiebesök någon gång.

    • Varför så arg Johan?
      Det finns undersökningar som visar att apoteket var både en uppskattad och betrodd institution.
      Det är ju inte självklart att man inte kan lära något också av att arbeta och leva i andra länder. Det finns vanligt folk där också, tro mig.
      Apoteken i USA är knappast ett föredöme. Dyra läkemedel och medioker service bjöds det på om man väl hittade en apotekare bakom hyllorna med ballonger, öl och chips. Dessutom låg apoteken på rad där det var kommersiellt intressant medan statsdelar med svag köpkraft hade dålig service.

      mvh

      Jonas

  6. Pingback: Bilprovning-ideologiska skygglappar « Johannes Blogg.

  7. Kritiken mot Apoteket om dåliga öppetider och service hade varit alldeles motiverad, om det fortfarande hade varit 1997.

    Sedan ungefär millenieskiftet, så har företaget haft en aktiv kampanj på att förbättra sådana problem, vilket förmodligen är en av anledningarna till att det bedömts vara ett av de starkaste varumärkena i Sverige ett antal år i rad nu.

    De initiala påståendena från socialministern om att omregleringen skulle ge bättre tillgänglighet, billigare läkemedel och Valfrihet har efter hand verklighetsanpassats, och nu är det bara Valfriheten kvar. Då övergångsavtalen för de nya apoteksdrivade kedjorana upphör att gälla, gissningsvis om fem år elller så, då får vi se om orter som Jörn eller Glommersträsk har kvar sina apotek alls, och vi får därmed facit på vad som hände med tillgängligheten.

  8. Har redan fått smaka på den ruttna frukten av Apotekets utförsäljning.
    Åkte till vår orts Apotek som nu är privatiserat för att hämta ut medicin på recept. De hade den inte hemma och jag bad dem kolla om den fanns på annan nära ort, men det gick inte då det var andra ägare där. Det som fungerade utmärkt tidigare, dvs blixtsnabbt svar på lagersaldo genom ett och samma system användes, går inte längre. Återstår alltså att ringa runt och hoppas att konkurrenterna har tid att svara i telefon. Att åka på chans är inget alternativ. Över en natt har det blivit riktigt uselt.

  9. Det skulle vara roligt att höra Johan Ingarö ge ETT enda argument för privatiseringen av bilprovningen. Vill man ha andra öppettider? Tja det är väl bara för ägaren (staten) att begära det? (Det borde man faktiskt erbjuda till ett något högre pris givetvis). Kanske någon vill besiktiga bilen naken? Ja då kan nog bilprovningen fixa det också åtminstone i storstäderna. Marknaden för detta i Dorotea kanske inte är stor nog dock. Även bilprovningen i nuvarande form borde kunna tillfredsställa de flesta nycker.
    Vad det handlar om är naturligtvis dogmatism väl i klass med den vissa vänstergrupper stod för på 70-talet.

  10. Absolut riktigt Sjöstedt, jag minns hur tidsbokningen fungerade -2010/2011 då jag senast besiktade en bil, då hade det äntligen blivit nästintill perfekt, jag kunde identifiera mig med bank-id och alla mina fordon kom upp, därefter hade jag tillgång till alla stationer i Sverige.
    Nu om jag gärna vill besikta i Arboga så blir det till att ta sig in på det nya företaget ”Besikta AB” och om de inte har en passande tid så kanske jag vill välja Örebro, men då finns inte Örebro i deras lista, dvs en annan aktör huserar där.
    Då måste jag leta rätt på den aktören, och börja om från början.
    Sen såg jag att det nu tycks kosta lika mycket att besikta en personbil som det förut betingade för min mycket större husbil.
    Trassligare, dyrare och som folk säger -sämre.
    Tok-privatisering är rätta ordet, igen och igen.
    Kan man inte förstå hur en vettig ideologi ser ut så kan an ju granska ”frukterna” av eländet.

Kommentera