Under askmolnet

Visst är det synd om alla som inte kommer hem och alla de som hade bokat en efterlängtad semester som de inte kommer iväg på. Säkert är det här med isländska askmoln inte heller något vidare nationalekonomiskt lönsamt. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det också finns något ganska intressant, ja kanske lärorikt, med det som händer. Hur beroende är vi egentligen av flyget? Hur sårbart är vårt samhälle? Hur lång tid tar det för oss att ställa om?

Om man inte ska resa för långt så går det ju dessutom bussar och tåg. Mellan Göteborg och Stockholm finns det ju egentligen ingen anledning att flyga. I norra Sverige är läget lite annorlunda. Avstånden är större och de allmänna kommunikationerna visar sig nu i all sin svaghet. SJ har ingen extra kapacitet att tala om som kan sättas in. Några extra vagnar i de två nattåg som går mellan övre Norrland och södra Sverige förslår inte långt. Någon dagtrafik finns inte alls. Dessutom är norra stambanan som snirklar sig fram många mil in i landet fullbelagd med godståg.

Det inställda flyget visar varför vi behöver bygga ut Botniabanan ända till Haparanda. Om vi idag hade haft en fungerande kustjärnväg så hade tåget varit ett självklart alternativ till flyget både inom Norrland och för resor söderut. Det hade varit både snabbare och bekvämare än bil och buss. Nu återstår bara landsvägen när flyget inte går.

Men inget ont som inte också har något gott med sig. Alliansens pressträff för att skryta om vårbudgeten som skulle ha hållits i Umeå igår fick ställas in när planen slutade lyfta. Så slapp vi höra ännu en skrytvals om hur bra det går för Sverige samtidigt som vi har massarbetslöshet och växande klassklyftor.

VKs klimatblogg, DN, SvD, Norran och  Aftonbladet.

3 reaktion på “Under askmolnet

  1. Naturligtvis mâste kollektivtrafiken byggas utan .Inte bara i Norrland utan i hela Sverige.Det kan ju aldrig vara bra vara beroende av miljöfarlig bil och flygtrafik men tyvärr är det sâ i ett kapitalistiskt land

  2. Tack vare Eyjafjallajökull släpper vi i Europa ut 206465 ton mindre koldioxid per dag.

    Alla pratar om vad det kostar att hålla alla flygplan på marken. Kanske bör vi prata om vad vi sparar.

Kommentera