Surt sa räven

Det finns något lite ömkligt över de sura borgerliga kommentarerna till de rödgrönas föreslagna jättesatsning på järnväg. Till och med allianspolitiker i norra Sverige som säger sig vara för Norrbotniabanan gör allt för att försöka finna invändningar mot att projektet nu äntligen ska bli av – bara vi får en rödgrön regering.

Ett huvudargument i alliansens invändningar är att en del av pengarna ska lånas upp till projekten. Men att låna till lönsamma investeringar som kommer att göra ekonomisk nytta under mycket lång tid kan vara klok politik. Det vet varenda företagare. Alliansens gnäll är inte heller speciellt trovärdigt. Själva lånar de pengar för att sänka skatten för dem med högst inkomster vilket inte ger fler jobb eller gör oss till ett modernare grönare land. Men när de rödgröna vill långa pengar för att investera, skapa arbete, höja konkurrenskraften och minska utsläppen av växthusgaser så är det plötsligt fel. Det är inte så trovärdigt.

Den andra huvudinvändningen är att de rödgröna vill införa en kilometerskatt på lastbilar, något som redan finns i exempelvis Tyskland. En kilometerskatt är ett effektivt medel för att göra lastbilstransporter mer effektiva och för att föra över gods till järnväg. Om man inte använder ekonomiska styrmedel så blir det svårt att få ner de höga och växande utsläppen av växthusgaser från lastbilarna. Att föra pengar från miljöförstörande transporter till gröna investeringar är bra miljöpolitik. Men alliansen verkar inte ta sitt eget tal om att begränsa utsläppen av växthusgaser på allvar. Hur ska de då kunna förvänta sig att någon annan ska göra det?

Själv ser jag fram emot att alliansen går till val i norra Sverige på att lova att inte bygga Norrbotniabanan. Snacka om att lämna öppet mål…

se även SvD och VF

3 reaktion på “Surt sa räven

  1. Pingback: Höghastighetståg mot framtiden och valseger för de rödgröna « Jöran Fagerlund

  2. Madue Olofsson är negativ, trots att Staffan Danielsson (C) redan innan hävdat att Centerpartiet försökt, men misslyckats övertyga Anders borg om nyttan med höghastighetståg. Höghastighetståg frigör ju också viktig spårkapacitet för godstransporter.

  3. När rikspolitkier drar upp de stora visionerna kring infrastruktur såsom järnvägar vs motorvägar så sker debatten mest kring miljö, företagsamhet, jobb och ekonomi. Det är helt naturligt och där kan man ha olika uppfattningar om hur prioriteringar ska göras. Klart är att det är alldeles för många tunga transporter på vägarna som åker långa sträckor dessutom.

    För oss vanliga medborgare blir det mest en fråga om kostnader och hur det ska funka för just mig. Kostnad och restid blir inte belysta, i alla fall inte det förra. Så här i efterhand får man tillstå att Tågkompaniet var rätt bra och man lärde sig vad en biljett kostade, ca 400 kr. Senast förra veckan åkte dottern tåg med SJ Sthlm-Umeå. Sittplats på nattåget 11 tim kostade över 900 kr. Ingen höjdare precis och nu ser man att SJ och tyska motsvarigheten ska köra på nya Botniabanan om jag förstod rätt. Samtidigt tar Norwegian 323 kr till Arlanda om man kan boka en vecka eller två i förväg. Om ny teknik gör resorna allt mindre miljöovänliga …

Kommentera