De rödgröna bygger Norrbotniabanan

DNs debattsida presenterar de rödgröna en enorm satsning på järnväg om valet vinns. De rödgröna satsar dubbelt så mycket pengar som alliansregeringen på bygge och modernisering av våra järnvägar. Det handlar om ytterligare 120 miljarder till år 2021. Satsningen sker utan att anslagen till vägar minskar. Det är mycket goda nyheter för klimatet, konkurrenskraften och jobben. Det är en politik för ett modernare och grönare Sverige.

Bland de nya satsningar som utlovas finns en byggstart för Norrbotniabanan, en kustjärnväg mellan Luleå och Umeå. Till denna satsning, så avgörande för övre Norrlands utveckling, hade inte alliansregeringen avsatt några medel i sitt förslag. Det var en stor besvikelse som nu kan rättas till av en rödgrön valseger. Med Norrbotniabanan ökar den norrländska industrins konkurrenskraft och vår landsända får äntligen snabba moderna persontransporter mellan de städer där merparten av befolkningen bor. Löftet om att bygga Norrbotniabanan är dessutom en valvinnare i norr. Till det kommer löftet om dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall. En rödgrön regering satsar även på Norrland – tack för det.

Det paket som de rödgröna föreslår är omfattande och kommer många olika delar av Sverige till del. Det är en stor skillnad mot alliansens fixering vid investeringar i våra storstäder. Två helt nya snabbtågslinjer finns med i förslaget, ostlänken Stockholm-Linköping samt Göteborg-Borås via Landvetter. Med nya snabbtågslinjer tar vi klivet in i en framtid där tåget på allvar kan konkurrera ut flygen. Den som har åkt tyska ICE-tåg, franska TGV eller japanska Shinkansen vet skillnaden. När dessa två satsningar är klara är det bara mittenbiten Linköping-Borås via Jönköping kvar för att vi ska ha blixtsnabba tåg mellan Stockholm och Göteborg. Det kan även bli ett lyft för städer och regioner på vägen.

En stor del av satsningarna handlar om godstransporter. I kombination med kilometerskatt kan ökad godskapacitet på järnväg på allvar leda till att vi kan minska de 40 % av koldioxidutsläppen som kommer från transportsektorn. Nu kan vi bygga bort utsläppen av växthusgaser, en betydligt säkrare metod än alliansens huvudlinje, att försöka prata bort dem.

4 reaktion på “De rödgröna bygger Norrbotniabanan

  1. Ja man hoppas att långa transporter nu äntligen styrs över till järnväg. Det har man talat om sen 70-talet när jag gick på gymnasiet vill jag minnas (en annan grej man alltid tjatat om/hotat med är att befolkningen blir allt äldre) men utvecklingen har gått i motsatt riktning eftersom marknaden ju styr.

    Med moderna analysteknik verkar man kunna bekräfta misstankar om alla små mikroskopiska asfaltpartiklar som däcken skrapar av vägbanan (eller om det är tvärtom) och som håller sig svävande så pass länge att man får ned dem i lungorna. Eller så får djuren, t ex fiskarna i sig benspyrener och andra oljemolekyler via vattnet. Man hoppas på järnvägen.

  2. Pingback: Höghastighetståg mot framtiden och valseger för de rödgröna « Jöran Fagerlund

  3. Pingback: Bra med storsatsning på tåg - men fel med Norrbotniabanan | Svensson

  4. Mycket glädjande att Norrbotniabanan byggs när vi rödgröna vinner valet, det är ett bra uttryck inte bara för en klok klimatpolitik utan också för att landet ska hålla hop.

Kommentera